Zwamburgers en vegetarische frikandellen: ook die komen uit de Peel
Mariëlle van Lieshout doet graag mee aan het project. Voedsel niet meer de hele wereld over vliegen, maar van het land zo snel mogelijk op je bord. Steeds meer consumenten voelen wel wat voor die ‘korte keten’. Innovatiehuis De Peel zocht twintig lokale producenten bij elkaar en hun producten krijgen het nieuwe label.
Inmiddels vinden de oesterzwammen van Mariëlle steeds beter hun weg naar de consument. Vooral ook omdat ze steeds populairder worden als vleesvervanger.
"We hebben binnen het bedrijf gekeken naar reststromen."
Mariëlle ontwikkelde in samenwerking met een slager producten waar haar oesterzwammen in konden worden verwerkt. Een hamburger bijvoorbeeld met de helft vlees en de helft zwam. Ook de zwamworstenbroodjes doen het goed. Ze wonnen zelfs de publieksprijs bij de wedstrijd ‘Worstenbroodje van de toekomst’.
“In 2016 hebben we gekeken wat we konden doen met het deel van de zwam dat niet gebruikt werd: het steeltje. We kwamen tot een aantal vegetarische producten, zoals bijvoorbeeld de rekandel, een frikandel maar dan van oesterzwamsteeltjes."
"Ik hoop dat we dit enthousiasme kunnen vasthouden."
Mariëlle krijgt positieve energie van de oproep van het Innovatiehuis om mee te doen aan het label. “Zo wordt het boeren nieuw leven in geblazen. Ik hoop dat we dit enthousiasme met elkaar kunnen vasthouden. Bijvoorbeeld door fietstochten te organiseren langs alle boerderijen die meedoen. Of een foodtruckfestival met plaatselijke producten.”
Ook Theo van Dillen uit Heusden bij Asten twijfelde geen moment toen hij zich kon aanmelden. Hij heeft een biologische geitenboerderij. “We zijn nu vier jaar bezig met zelf zuivel maken. Daarvoor ging alle melk naar de melkfabriek. Nu houden we een deel van de melk hier en maken daar onder meer yoghurt en verschillende soorten kaas van."
"Mensen vroegen of we ook geitenkaas verkochten."
Theo's ouders hadden een rundveebedrijf, maar daar had hij niet veel plezier in. Toen in de jaren 90 de geitenhouderij in opkomst was, leek hem dat wel wat.
De Q-koortsepidemie bleef hem gelukkig bespaard, maar hij besloot daarna wel zijn producten dichter bij huis te verkopen. “We besloten biologisch te gaan boeren met geiten die vaak in de wei staan. Toen stapten de mensen meteen van hun fiets om te vragen of we ook kaas verkochten. Zo is het balletje gaan rollen.”
Mariëlle en Theo hopen vooral dat het label bijdraagt aan naamsbekendheid. Dat ze niet ineens veel meer gaan verkopen, zien ze ook wel. "Het zou prachtig zijn als elk dorp in de Peel een klein winkeltje zou krijgen waar alle producten liggen", zegt Theo. Een volgende stap in het project.
"Ik hoop dat het label een verbindende werking heeft."
Het label zet de Peel ook beter op de kaart, denkt Theo. “Het is een prachtig gebied met veel bedrijvigheid. Ik hoop dat het label helpt om de boeren en het gebied met elkaar te verbinden.”
Op 8 juni wordt het label 'Product uit het Land van de Peel' officieel gelanceerd.