Kyara kan niet in attracties Efteling door misbruik van rolstoelingang
Sandra en Kyara maken al jaren dankbaar gebruik van de faciliteitenpas van de Efteling. Daarmee kunnen ze via de rolstoelingang naar attracties. Die ingang is voor alle mensen met een beperking. "Het is niet dat we niet in de rij willen staan. Ze kan dat gewoon niet", legt Sandra uit. "Mijn dochter heeft het downsyndroom en kan niet lang stilstaan. In de gewone rij staan mensen heel dicht op elkaar. Daar raakt ze overprikkeld van en dan kan ze agressief worden. Dat wil je natuurlijk voorkomen."
Dankzij de faciliteitenpas kan het tweetal toch in attracties. "Dat is altijd super goed geregeld geweest", vindt Sandra. "Je komt dan in een bepaalde ruimte waar je rustig kunt wachten. Je kunt er zitten, op afstand van andere mensen."
Maar afgelopen vrijdag konden Sandra en Kyara niet naar die wachtruimtes. Het was veel te druk. "We zouden zeventig minuten in de rij moeten staan om bij de gehandicapteningang te komen. Zelfs die bij de normale ingang was de rij korter, vijftig minuten. Dat is toch de wereld op z'n kop."
"Dit is niet gastvrij."
Het afgelopen jaar zag Sandra vaker dat het een stuk drukker was bij de rolstoelingang, maar ze dacht er niet al te veel van. "Je kunt van buiten niet altijd zien dat iemand een beperking heeft, dus daar oordeel ik niet over." Maar vrijdag was het zó druk, dat Sandra zich afvroeg wat er aan de hand was.
Toen ze met Kyara in de rij stond, stonden er groepjes jongeren voor en achter hen. "Ik vroeg heel netjes wie van hen een beperking had. De jongens voor me werden rood en draaiden zich meteen om. De jongens achter me begonnen lacherig naar elkaar te wijzen."
Toen Sandra ze verward aankeek, kwam de aap uit de mouw: geen van hen had een beperking. "Ze zeiden dat ze de faciliteitenkaart gewoon via de website van de Efteling hadden gedownload, omdat het heel druk zou worden die dag."
Sandra was met stomheid geslagen. "Eerst moest je een doktersverklaring laten zien bij het aanvragen van zo'n pas. Nu kan iedereen er dus gewoon misbruik van maken. Dat vind ik schandalig." Ze wil het daarom aankaarten bij de Efteling. "Ik hoop dat ze er iets kunnen op bedenken. Dit is niet gastvrij voor mensen met een beperking."
"We gaan uit van het vertrouwen in onze gasten."
De woordvoerder van de Efteling laat weten dat de faciliteitenkaart inderdaad vrij te downloaden is voor iedereen die dat nodig heeft. Het park wil zo voor iedereen toegankelijk zijn, zonder administratieve rompslomp. "We gaan hierbij uit van het vertrouwen dat we hebben in onze gasten. Bij de aanvraag moeten mensen een verklaring invullen dat ze niet zelfstandig door de wachtrij heen kunnen. Ze moeten ook ondertekenen dat ze het naar waarheid hebben ingevuld."
Dat er misbruik van de pas wordt gemaakt, is volgens de woordvoerder 'uiteraard niet de bedoeling'. "Wij doen regelmatig steekproeven, waarbij we gasten mogen vragen om bijvoorbeeld een doktersverklaring of autipas." Wat de gevolgen zijn voor mensen die onterecht de faciliteitenkaart gebruiken, kon de woordvoerder zaterdagavond niet zeggen.