Stuurknuppel zweefvliegtuig liet los tijdens lesvlucht, blijkt na onderzoek
Het gebeurde allemaal op 4 juni vorig jaar tijdens een instructievlucht met een ASK 13. Het vliegtuigje was aan het opstijgen aan een lier, toen op vijftig meter hoogte spontaan de stuurknuppel losliet. Daar moet normaal gesproken een speciale handeling voor worden verricht en zou in de lucht eigenlijk niet moeten kunnen gebeuren.
“Er vloog een ervaren instructeur mee die al 40 jaar vliegt.”
“De instructeur heeft de knuppel meteen weer op zijn plek gezet. Dat duurde een paar seconden en toen zijn ze weer verder gevlogen”, vertelt voorzitter Hans Bodde van de zweefvliegclub. Volgens hem raakten de twee zweefvliegers niet in paniek, maar bleven ze vrij rustig. “Er vloog een ervaren instructeur mee die al veertig jaar vliegt. Die maak je hier niet bang mee.”
De onderzaaksraad beschouwt het als een 'ernstig incident'. Daar is altijd sprake van als de vliegveiligheid in het geding komt. "De leerling had nog wel een stuurknuppel, maar hij was nog een onervaren piloot en was nog niet in staat de besturing over te nemen", legt een woordvoerder van de onderzoeksraad uit.
“Alles was onder controle, maar het had mis kunnen gaan”, zegt Hans Bodde. Volgens hem is er bij de club nooit eerder zoiets gebeurd. "Het is een veilige sport. Van de 3500 vluchten die we vorig jaar hebben gedaan op ons veld, is dit de enige keer dat er iets misging.”
De onderzoeksraad onderzoekt nu hoe het vliegtuig in elkaar zit en of het bij meer vliegtuigen mis kan gaan. Als dat het geval blijkt te zijn, wordt de fabrikant geadviseerd om aanpassingen aan het toestel uit te voeren.