Dankzij jouw telefoon weet deze gemeente hoe druk het is in het centrum

12 juni 2023 om 21:00 • Aangepast 24 juni 2023 om 02:02
nl
Bedrijven en overheidsorganisaties in Oss zoals de politie of gemeente kunnen voortaan via een digitaal dashboard zien hoe druk het is in het centrum. Ook kunnen ze zien hoe bezoekers naar de binnenstad komen en waar zij parkeren. Daarmee kunnen ze het centrum te verbeteren. Een deel van die informatie komt uit de telefoongegevens van bezoekers en inwoners. Wat betekent dat voor hen?
Profielfoto van Megan Hanegraaf
Geschreven door

Steeds vaker vragen apps telefoongebruikers toestemming voor het tracken van hun locatie. Dat zijn voornamelijk weer- en reisapps of navigatieapps zoals Google Maps. Die data gebruiken het centrummanagement Oss en het bedrijf Argaleo om het digitaal dashboard te vullen.

Maar hoe werkt dat precies? “Die apps geven anoniem één keer per kwartier jouw GPS-locatie door. Wij zien bijvoorbeeld 150 telefoons tegelijk op de markt in Oss”, legt directeur Jeroen Steenbakkers van Argaleo uit. “Je kunt lezen aan welke bedrijven je toestemming geeft, dus dit is privacy-proof. Natuurlijk geeft niet iedereen toestemming voor het tracken van een locatie, dus wij maken een berekening.”

In combinatie met openbare informatie zoals plattegronden en bedrijfsgegevens vult het bedrijf het digitale dashboard. Daarin kunnen ondernemers en organisaties belangrijke informatie over het centrum van Oss vinden. Denk aan hoeveel bezoekers er in het centrum zijn, maar ook informatie over het aantal leegstaande winkelpanden.

“De data wordt gebruikt om het centrum van Oss te verbeteren.”

Maar wat hebben inwoners eraan om hun gegevens te delen? “Die data worden gebruikt om het centrum van Oss op allerlei manieren te verbeteren”, zegt centrummanager en initiatiefnemer Jack van Lieshout.

“Als de gemeente ziet dat veel mensen met de auto naar de stad komen, dan kunnen ze bijvoorbeeld fietsroutes aanleggen of parkeerplaatsen uitbreiden. Of denk aan evenementen. Als je ziet dat het elk jaar heel druk is, dan kan politie extra mensen inzetten.”

Maar ook bij leegstand helpt het dashboard. “Nu kan je ondernemers met cijfers overhalen. Vroeger kon ik alleen vertellen hoe druk bezocht het centrum is, maar nu kan laten zien”, zegt Steenbakkers. Zo heeft de consument er ook nog iets aan.

“De data is uniek ten opzichte van de grote steden."

Zo’n digitaal dashboard wordt in Brabant ook al gebruikt in Den Bosch, Eindhoven, Tilburg, Helmond en Breda. Maar uniek aan het dashboard van Oss is dat er veel meer gegevens beschikbaar zijn dan in die grote gemeentes.

“Al sinds 2011 hield ik gegevens bij op papier. Dan liep ik door het centrum van Oss en dan noteerde ik welke panden er leegstonden of in welke branche een winkel actief was”, zegt van Lieshout. “Die informatie is uniek omdat ik alles zelf noteerde."

En dat blijkt nu een voordeel. “Als je ziet dat er al veel damesmodezaken in het centrum van Oss zitten, dan kan je proberen om meer herenkledingzaken naar het centrum te lokken”, zegt hij. “Zo creëren we een centrum met een heel gevarieerd aanbod.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!