Lift in flat gaat steeds kapot: 'Soms kunnen we dagen niet naar buiten'
"Daar is-ie weer", zegt bewoonster Linda van Bekhoven als de monteur voor de lift donderdagochtend het gebouw binnenloopt. De lift is de dag ervoor gerepareerd, nadat hij het voor de zoveelste keer begaf.
Maar hoe lang hij dit keer blijft werken, is volgens de bewoners nog maar de vraag. "We kunnen er niet van op aan", zegt Linda. "Hij doet het minstens een keer per maand niet meer. Iedere keer worden er dan weer onderdelen vervangen, maar ze kunnen beter de hele lift vervangen", vindt Linda.
"Nu moet ik alsnog iedere dag de trap op klimmen."
In de flat wonen veel mensen de lift echt nodig hebben. Als de lift stuk is, zitten ze dus in de problemen. Zo vertelt een vrouw van de vijfde verdieping dat ze net is bevallen. "Ik moet steeds met mijn pasgeboren baby en alle babyspullen de trap op en af. Dat is heel zwaar."
Ook Linda is afhankelijk van de lift. "Ik heb een rollator nodig vanwege mijn slechte knieën. Ik ben daarom juist in een gebouw met een lift gaan wonen, maar nu moet ik alsnog vaak met moeite de trap op klimmen."
De keren dat de lift stuk was, kon Franka de Lepper het gebouw helemaal niet meer uit. "Ik kan zonder mijn rollator niet naar beneden. Ik heb al een paar keer vier dagen niet naar buiten gekund", vertelt ze.
Omdat de lift zo vaak stuk gaat, is Franka er niet meer gerust op. "Als ik naar beneden moet, kijk ik eerst even uit het raam of ik het busje van de liftmonteur weer zie staan. Als ik die zie, riskeer ik het niet." Ze heeft zelfs voorzorgsmaatregelen getroffen. "Ik zorg ervoor dat er altijd genoeg eten in de diepvries zit. Als de lift dan weer stukgaat, kan ik ten minste nog eten."
"Ze nemen ons niet serieus."
Lisanne van Oorschot is drie weken geleden in de flat komen wonen. Ook zij vindt de kapotte lift nu al frustrerend. "We hebben een nieuwe bank besteld, maar ik durf geen afspraak te maken voor de bezorging. Ik ben bang dat de lift weer kapot is als de bank aankomt, en dan krijgen we die niet omhoog."
Volgens de bewoners doet de eigenaar van het pand, Woonbedrijf, er niet genoeg aan, terwijl ze regelmatig mailen en bellen met klachten. "Ze wimpelen ons af en nemen ons niet serieus", zegt Linda. "Laatst belde ik vanwege waterschade en toen zei iemand dat ze geen klachten meer wilde horen over de lift."
Woonbedrijf erkent dat er een aantal keren een storing is geweest. "Dat is natuurlijk heel vervelend voor onze bewoners, want een lift moet gewoon werken", aldus de woningcorporatie.
Het compleet vervangen van de lift is volgens Woonbedrijf niet aan de orde. Er wordt wel onderhoud gedaan waarbij onderdelen worden vervangen, zodat de lift weer even mee kan. De lift wordt periodiek gekeurd door het Lift Instituut. "We begrijpen dat als de lift een aantal keer kort achter elkaar niet werkt dat dit frustraties oplevert. Maar voor nu hebben we goede hoop dat de lift gewoon weer moet werken."