Lift in flat voor de zoveelste keer kapot, bewoners zijn het helemaal zat

24 juni 2023 om 17:49 • Aangepast 4 juli 2023 om 02:01
nl
De lift van een flatgebouw aan de Lei in Veldhoven is zaterdag opnieuw kapot. Het is de vijfde keer in drie weken tijd. Volgens de woningcorporatie is het niet nodig om de lift te vervangen, maar de bewoners zijn het helemaal zat. In het gebouw van zes verdiepingen wonen veel mensen die afhankelijk zijn van de lift. "Woonbedrijf moet er nu echt iets aan gaan doen."
Profielfoto van Ista van Galen
Geschreven door

Het flatgebouw telt één lift en die is regelmatig kapot. Volgens bewoners was het dit afgelopen halfjaar iedere maand wel een keer raak. Deze zaterdag kunnen bewoners er plotseling weer geen gebruik meer van maken. En dat terwijl de lift nog geen drie dagen geleden is gerepareerd. "Vrijdag maakte de deur van de lift weer een raar, haperend geluid", vertelt bewoonster Joyce.

Meerdere bewoners hoorden het rare geluid en maakten zich weer zorgen. "Het klonk echt niet goed", zegt Joyce. Die zorgen bleken al snel terecht te zijn. "Vandaag kwam ik terug met mijn boodschappen en toen deed de lift het niet meer. Hij bleef ergens tussen de vijfde en zesde verdieping hangen."

In de flat wonen veel mensen die de lift echt nodig hebben. Nu hij weer niet werkt, zijn er bijvoorbeeld ouderen, mensen met kinderwagens en mensen met gezondheidsklachten die het gebouw niet meer uit kunnen komen.

Joyce belde daarom meteen KONE, de monteur van de lift. "Hij zei tegen mij dat ze nu al een paar keer onderdelen hebben vervangen, maar dat dat niet genoeg is. Ik moest de woningcorporatie van hem bellen", vertelt ze.

"Dit is een terugkerend probleem."

Via de spoedlijn kreeg ze iemand van Woonbedrijf aan de lijn. "Het zat me heel hoog. Ik heb een beetje geïrriteerd verteld wat er aan de hand was en kreeg toen alleen te horen dat ze het vervelend voor ons vonden. Dat horen we nu al zes maanden, daar hebben we niks aan", zegt Joyce boos.

Uiteindelijk is er geregeld dat de monteur deze zaterdag nog langskomt om de lift te repareren. Maar voor de bewoners is dat niet genoeg. Ze durven er niet meer op te vertrouwen dat de lift nog lang blijft werken. "We zijn het schijtbeu met Woonbedrijf. Dit is een terugkerend probleem. Ze moeten de lift vervangen, maar willen dat niet doen. Dat is heel frustrerend."

De bewoners voelen zich niet gehoord door de woningcorporatie. Ze hopen daarom een keer in gesprek te kunnen gaan met Woonbedrijf. "We betalen ook gewoon maandelijks servicekosten. Ik vind dat ze ons op z'n minst tegemoet moeten komen door die eens te verminderen, maar dat willen ze ook niet doen."

"Een lift moet gewoon werken."

Woonbedrijf laat weten de frustraties van de bewoners te begrijpen. Het compleet vervangen van de lift is volgens de verhuurder niet aan de orde. "Er zijn storingen geweest in de lift, maar daarvan waren er twee technische storingen. De rest van de meldingen waren extern, dus dan ligt het niet aan de lift zelf. Dan hing er bijvoorbeeld een papiertje voor de sensor of was er een bewoner tegen de liftdeur gereden", laat de woordvoerder weten.

Er wordt volgens Woonbedrijf regelmatig onderhoud aan de lift gedaan. Dan worden er onderdelen vervangen zodat de lift weer even mee kan. De lift wordt ook periodiek gekeurd door het Lift Instituut. "Daar voldoen we ook aan."

LEES OOK: Lift in flat gaat steeds kapot: 'Soms kunnen we dagen niet naar buiten'

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!