Een vrachtwagen in de file is een duur geintje: '100 tot 150 euro per uur'
Een vrachtwagenchauffeur die uren in de file staat, kan uiteraard minder werk verzetten dan een chauffeur die vrolijk door kachelt. Ze rijden minder kilometers en ze doen er een stuk langer over. Het stilstaan, de extra reistijd maar ook het omrijden kost geld. En ook de bedrijven die wachten op hun lading maken meer kosten als het allemaal langer duurt.
De Logistieke Alliantie bestaat uit zestien partijen die zich hard maken voor de verbetering van handel en logistiek. Zij hebben fileleed omgerekend in euro’s in het rapport de multimodale infrawijzer. Met dit rapport wil ze de politiek duidelijk maken wat de financiële consequenties zijn als het verkeer vastloopt.
"Je kunt wel tien rijbanen neerleggen maar al dat verkeer moet ook de stad in."
In het rapport worden de trajecten met de meeste files en kosten op een rij gezet in een ‘Filetop 20’. Brabant komt maar liefst zeven keer voor op de lijst. Ook het traject met de meeste economische schade ligt in Brabant.
- Op nummer 1 in de landelijke lijst: A2 tussen knooppunt Deil (Gelderland) en knooppunt Empel (ten noordoosten van Den Bosch). De files op dit traject kosten het bedrijfsleven 24,1 miljoen euro. Een deel van dit traject zou aangepakt worden, maar die plannen staan nu in de ijskast.
- Op nummer 4: A58 van knooppunt Batadorp (bij Eindhoven) naar knooppunt De Baars (bij Tilburg). De files op dit traject hebben het bedrijfsleven vorig jaar 16,6 miljoen euro gekost.
- Op nummer 8: A2/N2 van knooppunt Batadorp naar knooppunt De Hogt (bij Veldhoven). De kosten op dit traject bedroegen 10,8 miljoen euro.
Het gaat je duizelen van deze miljoenenbedragen. Henry Steenbergen is expert mobiliteit bij de Rabobank. Hij vindt de bedragen uit het rapport wat overdreven. "De huidige files zijn al doorberekend in de prijzen van de vervoerders en dus in de kosten van de consument."
Hij schatte onlangs in dat een stilstaande vrachtwagen tussen de 100 en 150 euro per uur kost.
"Zo lang er economische groei is, kopen mensen meer spullen en wordt er meer auto gereden."
Het is volgens hem een illusie dat we op korte termijn de files oplossen, al moeten het er ook zeker niet meer worden. "We hebben een relatief klein stukje land en we willen met z'n allen vooral in het zuiden en in de randstad wonen. Zo lang er economische groei is, kopen mensen meer spullen en wordt er meer auto gereden."
In Brabant moeten bovendien 130.000 woningen gebouwd worden voor 2030. Als die plannen doorgaan, moeten ook die wijken bereikbaar zijn en beleverd worden. "Zo komen er op veel plekken steeds meer stromen bij die heen en weer gaan."
Meer asfalt ziet Steenbergen niet als een oplossing. “Je kunt wel tien rijbanen neerleggen van Eindhoven naar Utrecht maar uiteindelijk moet al dat verkeer ook de stad in, dan kom je toch in een trechter terecht waar het verkeer alsnog vastloopt.”
Minder reizen in de spitsuren maar ook dichterbij je werk wonen kan de druk op de wegen verlichten. En we moeten leren leven met files volgens Steenbergen. "Maar zeker ook kijken hoe het efficiënter kan. Als dat lukt, moet het ook zo duurzaam mogelijk."
LEES OOK: Plannen om A58, A2 en A67 te verbreden worden uitgesteld