Overleden Eftelingcomponist wordt gemist door collega: 'Hij inspireerde me'
Ja, ook jij kent de muziek van Ruud Bos. Mogelijk van de Efteling, maar misschien ook wel van talloze kinderseries, waaronder Bassie & Adriaan en de Fabeltjeskrant. Maar Bos maakte ook muziek ook voor Nederlandse artiesten als Toon Hermans, Wim Sonneveld, Willeke Alberti en Gerard Cox.
Bos is een grote naam, dat is zeker, zegt René Merkelbach. Merkelbach componeerde en produceerde zelf ook veel muziek voor de Efteling, onder meer van De Vliegende Hollander, Joris en de Draak en Raveleijn. De geboren Tilburger is dan ook vol lof over de grootmeester die hem voorging.
"De gemiddelde bezoeker zal denken: leuk, Fata Morgana. Maar het is zo goed gemaakt.”
“Ik kom uit Tilburg, dus ik kwam al als jong menneke in de Efteling”, zegt Merkelbach. “Tot op de dag van vandaag sta ik versteld van de muziek van Bos. Toen, maar ook nu. Met name van Fata Morgana. Ik weet niet wat het is, maar het raakt me. De gemiddelde bezoeker zal denken: leuk, Fata Morgana. Maar het is zo goed gemaakt.”
Vóór de komst van Bos gebruikte de Efteling nog geen eigen muziek. Met Ruud Bos liet het park voor het eerst eigen muziek componeren. “Dat wil wat zeggen, he? De kwaliteit stond meteen hoog in het vaandel, zo zie ik dat althans. Want Ruud Bos, dat was niet zomaar iemand. Dat was toen al een maestro..”
"Daar wil je als componist voor de Efteling daarna niet van afwijken.”
Volgens Merkelbach loste Bos die torenhoge verwachtingen met verve in. "Hij legde toen niet alleen de basis voor Eftelingmuziek, hij zette ook de toon." Letterlijk en figuurlijk. "Want Bos was klassiek geschoold, en dat hoor je terug. Dat maakt de muziek van Bos erg toegankelijk, maar ook ontzettend complex."
"Nou ja," vult Merkelbach aan, "toegankelijk is het ook niet altijd. De meeste Efteling-melodieën van Bos kunnen bezoekers waarschijnlijk meezingen, maar de meeste mensen zullen wel echt struikelen over de melodie van Fata Morgana", lacht hij. "Het is in elk geval puur vakmanschap. Ik heb nooit van die toon durven afwijken."
Wat die toon dan precies is, is moeilijk te zeggen, vindt Merkelbach. "Mensen zeggen wel eens tegen mij: 'Oh, dat is nou echt typische Efteling-muziek.' Maar is dat wel zo? Want Fata Morgana lijkt totaal niet op Carnavalsfestival. Het ligt allemaal juist mijlenver uit elkaar. Nee, wat overeenkomt is die klassieke basis. En dat maakt het zo goed."
"Het ligt juist allemaal mijlenver uit elkaar."
Die tijdloosheid is bijzonder zeldzaam volgens Merkelbach. "Veel andere parken draaien of maken de muziek die op dat moment hip is,. Maar de akkoorden, de basnoten, het ritme: vaak is het allemaal zo plat als een dubbeltje. Het verjaart slecht."
Maar zoals dat klassieke muziek betaamt kan het werk van Bos eeuwen mee. Bovendien staat het Efteling-werk van Bos erom bekend je hoofd maar niet te willen verlaten. Het zijn ware oorwurmen. “Klopt", lacht Merkelbach opnieuw. “Bos was een meester van de melodie. Ik val in herhaling, maar het mogelijk duidelijk zijn: het is gewoon puur vakmanschap."
LEES OOK: Componist van legendarische Eftelingmuziek Ruud Bos (87) overleden