Zo ziet de nieuwe trein er uit die nu ook door Brabant rijdt
De trein is comfortabeler volgens de NS, zo geven reizigers hem gemiddeld een 8,3. Er zijn ook een boel andere verbeteringen. Er is bijvoorbeeld meer bagageruimte, meer beenruimte, zijn er grotere deuren met een gelijkvloerse instap en zowel eerste als tweede klas heeft USB-punten en stopcontacten. Ook rijdt de trein sneller dan de Intercity's nu: deze racet maar liefst met 200 kilometer per uur over het spoor.
De samenstelling van de trein bestaat in eerste instantie uit 10 rijtuigen en biedt 552 zitplaatsen. Na de zomer wordt dit uitgebreid naar 13 rijtuigen, goed voor 717 zitplaatsen. Ruim 300 machinisten zijn inmiddels klaar met hun opleiding voor deze trein.
Coradia model
Toch wordt er nog het nodige getest. "Een nieuwe trein is niet gelijk perfect, daarom testen we uitvoerig en brengt de fabrikant verbeteringen aan. Hierdoor bestaat de kans dat een trein naar de werkplaats moet voor onderzoek of een aanpassing", zegt een programma-manager.
De ICNG is gebaseerd op het Coradia model. Van dit treintype rijden al meer dan 2400 treinen in meerdere landen rond, waaronder Duitsland, Zweden, Frankrijk en Italië.
Natuurlijk zijn er altijd wel kanttekeningen te plaatsen. "Erg mooi en comfortabel," zegt Ben uit Eindhoven, "maar een afvalbakje moet je echt zoeken. Alleen op de balkons en bij het in- en uitstappen. Jammer."