Medewerkers van GGzE konden in alle dossiers van cliënten kijken
De huidige raad van bestuur ontkent tegen de krant dat alle 2400 medewerkers toegang hebben tot de dossiers van alle 11.000 cliënten. Wel erkent de raad dat het in een aantal gevallen mis is gegaan.
Zorginstellingen zijn al jaren verplicht om hun systemen zo in te richten dat alleen behandelaars inzage hebben in het dossier van cliënten. DIt moet ervoor zorgen dat medewerkers niet zomaar in dossier kunnen grasduinen van bijvoorbeeld kennissen, familie of andere mensen.
Onderzoek
Na de klacht van de vrouw heeft het GGzE een onderzoek gestart. De toenmalige interim-voorzitter Luc Kenter blijft na het onderzoek voet bij stuk houden dat ze niets verkeerd hebben gedaan. Toch kon Kenter volgens de krant 'essentiële vragen' van de cliënte niet beantwoorden. Hij wist niet of cliënten aangeven welke medewerkers hun elektronisch dossier mogen inzien en hoe dit is geregeld.
Het ED schrijft dat de aankomende reorganisatie voor veel onrust zorgt binnen de organisatie. Een deel van de medewerkers wordt in wijkgerichte teams ondergebracht. Doel is cliënten meer ‘dichtbij’, in de eigen wijk, te helpen. Sommige cliënten vrezen dat ze afscheid moeten nemen van vertrouwde behandelaars. Ook over privacy zijn er zorgen.