Ouderen veroorzaken minder vaak ongelukken: 'Zij anticiperen beter'
Daarover bellen we met het het SWOV. Dit is een wetenschappelijk instituut dat onderzoek doet naar de verkeersveiligheid.
Woordvoerder Saskia de Craen kan kort, maar krachtig de vraag beantwoorden. "Het algemene beeld dat ouderen veel gevaar op de weg opleveren, is niet zo", zegt De Craen. "Wel zijn ouderen vaker als slachtoffer betrokken bij ongelukken. Niet bij het veroorzaken van ongelukken. Wel raken ze vaker gewond bij ongelukken. Dat heeft te maken met hun fysieke kwetsbaarheid. Ze overlijden ook vaker bij ongelukken."
"Ze weten wat hun knelpunten zijn, dus vermijden ze die."
Met het ouder worden, nemen ook fysieke beperkingen toe, zoals minder goed kunnen zien. "Maar wat ouderen beter kunnen dan jongere automobilisten is anticiperen. Ze leunen op de ervaring die ze hebben", zegt De Craen. "Ze weten wat hun knelpunten zijn, dus vermijden ze die. Zo rijden ouderen bijvoorbeeld niet vaak als het donker is. Op die manier compenseren ze hun mindere punten."
Na ongelukken waarbij oudere mensen zijn betrokken, neemt vaak de roep toe om hun rijbewijzen af te pakken. Maar dat vindt woordvoerder De Craen veel te kort door de bocht.
"Als groep veroorzaken ze niet meer ongelukken dan andere leeftijdscategorieën. Sowieso is de groep 'ouderen' lastig te bepalen, want sommige 80-jarigen zijn er beter aan toe dan 50-jarigen.
"Daarmee neem je een stukje van hun sociale leven weg."
Toch zijn er wel voorwaarden waar mensen aan moeten voldoen als ze ouder worden. Zo wordt het rijbewijs van 65-plussers verlengd tot maximaal je 75ste. En vanaf 75 jaar moeten mensen een gezondheidsverklaring invullen en een medische keuring ondergaan. Deze keuring is bedoeld om ouderen veilig en verantwoord aan het verkeer te laten meedoen. Soms mogen mensen alleen nog rijden als ze een bril dragen of een automatische versnelling hebben. In extreme gevallen moeten ouderen een rijtest ondergaan.
Het is volgens De Craen goed dat per persoon wordt gekeken naar hoe goed iemand nog kan rijden. Want met het automatisch innemen van rijbewijzen als iemand een bepaalde leeftijd bereikt, heeft grote gevolgen. De Craen: "Daarmee neem je een stukje van hun sociale leven weg. Dat heeft ook weer negatieve effecten, bijvoorbeeld voor hun welzijn, waardoor ze juist achteruit gaan. Dit zijn dus lastige afwegingen."
LEES OOK: Man (86) drukt per ongeluk gaspedaal in en rijdt fietser dood