Pakketpunt is gesloten, dus zet de bezorger de pakketten voor de deur
De eigenaar van de telecomzaak keek woensdagmiddag vreemd op toen hij bij zijn winkel aankwam en de stapel pakketten voor zijn deur zag. Hij opende zijn zaak die dag een uurtje later dan normaal. Die memo had de chauffeur niet gekregen. “Maar als ik gesloten ben, wat de reden ook mag zijn, mag hij die niet zomaar daar neerzetten”, zegt Ashi.
"Hij betreurt het en heeft er spijt van."
Hij is niet de enige die het raar vindt. Tientallen inwoners van Rijen reageren verontwaardigd op een foto die rondgaat op social media. “Schandalig”, reageert iemand in een besloten Facebookgroep voor bewoners uit het dorp. “Buiten het feit dat de openingstijden wellicht niet duidelijk zijn, zo laat je het niet achter”, reageert een ander.
Ashi heeft inmiddels contact gehad met PostNL en de chauffeur. “Hij heeft niet gezegd waarom hij het gedaan heeft, maar betreurt het en heeft er spijt van”, zegt Ashi. Volgens Ashi was de levering nog compleet en zijn er geen pakketjes weggehaald. Hij keurt de actie nog steeds niet goed, maar wil ook niet kwaadspreken over de medewerker. “Hij werkt ook hard voor zijn geld en zag op dat moment misschien geen andere mogelijk dan dit te doen.”
Woordvoerder Dagna Hoogkamer van PostNL laat weten dat er waarschijnlijk sprake is van een misverstand. Volgens de bezorger was er iemand in het pand aanwezig, die gebaarde dat hij de pakketten neer kon zetten. Hij was in de veronderstelling dat diegene de pakketjes meteen naar binnen zou halen. "Het is natuurlijk nooit de bedoeling om pakketten zo achter te laten. Onze pakketbezorger wilde zich er dus ook absoluut niet met een jantje van leiden af maken", aldus Hoogkamer.
Daarnaast herkent ze de verhalen dat pakketjes soms niet direct in de handen van de ontvanger belanden. "Ook wij zien dat er zo nu en dan dat er pakketjes over de schutting worden gegooid, maar we ondernemen dan meteen actie', stelt Hoogkamer. Op vraag of bezorgers wellicht targets moeten halen, zegt ze: "Bezorgers worden betaald volgens de cao, krijgen betaald per uur en hebben gewoon pauze. Soms merken we dat er teveel pakketjes in een wijk rondgebracht moeten worden. Dan passen we de route aan, zodat het in een achturige werkdag past."