Boze bewoners stappen naar de rechter om torenhoge energierekening
De hele kwestie draait om een grote verwarmingsinstallatie in de kelder van het wooncomplex. De installatie, een zogeheten warmte-koudeopslag, is van woningcorporatie Leystromen en werkt volgens de bewoners van 48 appartementen dus slecht.
Met zo'n systeem kun je energie in de vorm van kou of warmte opslaan in de bodem. Deze techniek wordt gebruikt om gebouwen te verwarmen en te koelen. Het moet duurzaam zijn, maar dat is die volgens de bewoners niet. Hen zou zijn beloofd dat wanneer je er 1 gigajoule aan energie insteekt, er 5 tot 6 gigajoule voor terug krijgt. Maar volgens de bewoners kwam het er afgelopen jaren niet eens bij in de buurt.
Bewoner Ad de Jong pakt zijn jaarafrekening van 2022 erbij. In zijn appartement op de tweede verdieping hebben Ad en andere bewoners zich verzameld. In 2022 moest Ad ruim 1600 euro bijbetalen. “Dat was echt schrikken", zegt hij. "We weten natuurlijk dat de energiekosten behoorlijk zijn gestegen. Maar dit is vier keer meer dan in 2021.”
"Leystromen zei dat de installatie goed werkt."
Hij begrijpt niet hoe dat kan. “We konden op geen enkele manier vooraf te weten komen welke tarieven we zouden krijgen. En we zijn gebonden aan de warmte-koudeopslag-installatie.”
Volgens medebewoner Dorothé van Dijk zou het gebouw eigenlijk geen energie moeten uitstoten. "Maar het tegendeel gebeurt", beweert ze. "Dit systeem verbruikt veel fossiele brandstoffen. Dan kun je die installatie maar beter afsluiten en iedereen een individuele ketel geven. Dan ben je voordeliger uit.”
De bewoners willen erachter komen of en zo ja wat er mis is met de warmte-koudeopslag. Daarom willen ze een onafhankelijk bureau onderzoek laten doen. “Maar dat wees Leystromen af”, zegt Ad Swanenberg. Hij is bestuurslid van de Stichting Huurders Leystromen (SHL), dat de belangen van de bewoners behartigt. Swanenberg: "Leystromen zei dat de installatie goed werkt en daarna is niet meer met ons gesproken."
Leystromen laat weten te snappen dat bewoners zijn geschrokken van de hoge energieafrekening. “De tarieven voor energie waren in 2022 ongekend hoog. We vinden het heel vervelend voor álle bewoners die met hoge energielasten zitten.”
"Ik vind dit intimidatie. On-Nederlands."
Maar volgens Leystromen heeft dat niets te maken met de installatie. Die zou al eens zijn onderzocht. “De conclusie is dat die goed werkt. We hebben bewoners aangeboden om samen aan tafel te gaan. Hier hebben ze helaas geen gebruik van gemaakt”, schrijft de corporatie.
Het geschil is behoorlijk uit de klauwen gelopen. De woningcorporatie heeft het vertrouwen in de Stichting Huurders Leystromen inmiddels opgezegd. "SHL voldoet niet aan de wettelijke voorwaarden", meent Leystromen. "Daarom is SHL geen vertegenwoordiging van de huurders."
Aan de andere kant voelt Swanenberg zich persoonlijk aangevallen. Hij woont niet in Grand Arc, maar in een ander appartementencomplex van Leystromen. “De huisadvocaat van Leystromen stuurde me een brief waarin ik werd opgedragen op te houden met het helpen van de bewoners. Zo niet, dan zou dat gevolgen hebben voor mijn huurcontract", zegt Swanenberg. "Ik vind dit intimidatie. On-Nederlands. Ik heb aangifte gedaan bij de politie.”
Op 16 augustus treffen de boze bewoners en Leystromen elkaar bij de rechtbank in Tilburg.