Webwinkels balen van slechte pakketbezorging: 'Het is echt een drama'
De Bossche kledingzaak verstuurt elke week meer dan 150 pakketjes, maar daarvan verdwijnen er minimaal vijf. Die worden volgens eigenaresse Florence ook niet meer teruggevonden. "Het is echt een drama."
"Ik betaal juist extra zodat ik weet waar die pakketjes zijn."
Eind mei ging het helemaal mis toen het vakantiegeld werd overgemaakt. "De postbedrijven konden alle bestellingen niet aan en tien pakketjes zijn nooit aangekomen", vertelt Florence. "Kwalijk, want ik betaal juist extra voor een track-en-trace code voor het verzendbewijs zodat ik weet waar ze zijn."
De vermiste kledingpakketjes zorgen voor een flinke schadepost bij Florence. "Alleen PostNL zegt dat ik anders verzekerd had moeten zijn, maar dat vind ik de omgekeerde wereld omdat ik dat verzendbewijs heb." Ze krijgt nu alleen de verzendkosten en 3,84 euro per verloren kilo vergoed voor een jurk van 150 euro.
"Ik kreeg een bak stront over mij heen."
De gefrustreerde klanten die geen kleding ontvingen meldden zich bij Florence. "Ze lieten online slechte reviews achter en schakelden zelfs de consumentenbond in. Ik kreeg een bak stront over mij heen tijdens mijn vakantie." Daar baalt ze van, maar ze heeft er ook een beetje begrip voor.
"Mijn gedupeerde klanten worden door PostNL namelijk van het kastje naar de muur gestuurd. Er wordt ze gezegd dat de verzender een onderzoek moet instellen bij PostNL, maar als ik dat dan doe, blijkt dat niet mogelijk en moet ik maar afwachten." De winkelier vindt het belachelijk hoe er met pakketjes en klanten wordt omgegaan.
"We zijn meerdere pallets spelcomputers kwijtgeraakt."
Gedupeerd zijn ze ook bij Playourgames in Uden en Helmond. Zij verkopen in een fysieke winkel spelcomputers en games. "Wij zijn ook afhankelijk van de pakketbezorgers om de artikelen te krijgen die we verkopen. En dan gaat het om flinke bedragen", vertelt regiomanager Kim Habraken.
De afgelopen maand was het weer raak. "We zijn voor beide winkels pallets met daarop Playstations 5 kwijtgeraakt. Dat is al zo vaak voorgekomen dat er inmiddels twijfels ontstaan bij de bezorgdiensten en leveranciers." Kim vermoedt dat het om gerichte diefstal gaat, want de pallets zijn nog altijd zoek.
Ze is door alle 'verdwenen' pakketjes inmiddels gevraagd GPS trackers te plaatsen, zodat duidelijk wordt waar het fout gaat. "Maar die trackers mogen we wel zelf betalen." Kim krijgt ook regelmatig meldingen dat pakketten naar een afhaalpunt gestuurd zijn omdat de winkel gesloten zou zijn. "Ze konden hem niet vinden of hadden geen tijd, maar dat klopt niet want vrijdagmiddag zijn we gewoon open."
En dat artikelen later of niet in de fysieke winkel liggen merkt Kim. "Klanten zijn niet meer zo loyaal, dus als ze dan misgrijpen, ben je ze direct kwijt en dat kost geld."
"Overstappen heeft geen zin."
Florence Kok heeft overwogen om van pakketdienst te wisselen. "Maar bij UPS is het net zo goed een zooitje ongeregeld, dus dat heeft geen zin." Wat haar betreft moet PostNL echt actie ondernemen. "De bezorgers zelf werken onder grote druk, dus meer mensen erbij en zorg ervoor dat klanten en kleine ondernemers niet telkens de dupe worden", is haar advies.
LEES OOK:
Pakketjes over de schutting of door het raam: nog steeds veel klachten
Pakketpunt is gesloten, dus zet de bezorger de pakketten voor de deur