Bussen komen door chauffeurstekort steeds vaker niet opdagen
Bussen zijn er genoeg, passagiers ook, maar chauffeurs niet. "Hier in de regio is een enorm personeelstekort en dan hebben wij ook nog veel chauffeurs die met pensioen gaan", vertelt woordvoerder Fred Tilburgs. Vooral in het weekend heeft het busbedrijf grote moeite om de roosters en dienstregeling overeind te houden door vakanties die elkaar overlappen.
"We blijven achter de feiten aanlopen."
Wat ook niet helpt, is de nieuwe cao die dit jaar voor het streekvervoer is afgesproken na maanden van actievoeren. "Daarin staat dat ouder personeel eerder mag stoppen en dat de werkdruk omlaag moet. Dat is goed, maar heeft wel effect op de roosters. Zo blijven we achter de feiten aan lopen."
Dat ligt niet aan Fatima. Ze is Marokkaanse en woont nu tien jaar in Nederland. Ze is nu tweeënhalf jaar buschauffeur in de regio Eindhoven. "Voor mij is het de ideale baan", vertelt ze. "Hermes plant mij in wanneer ik beschikbaar ben. Vandaag ben ik vroeg klaar waardoor ik nog de hele middag met mijn kinderen heb." Ze houdt ervan om onder de mensen te zijn. "Door mijn werk heb ik ook veel nieuwe mensen leren kennen."
"Heel vervelend dat ik mensen moet laten staan."
Met een grote lach vertelt ze over haar werk, maar Fatima's blik wordt serieuzer als het over het personeelstekort gaat. "Soms moet ik mensen laten staan omdat de bus overvol zit. Dat vind ik heel vervelend." Maar soms kan het niet anders.
"Bussen zijn soms zo vol, zeker met kinderen en kinderwagens voelt dat niet fijn." Het komt de sfeer ook niet ten goede als de bus helemaal volgepakt zit, vertelt Fatima. "Passagiers klagen ook tegen mij dat we niet komen opdagen en dat de bussen zo vol zitten."
"Er blijft minder personeel voor ons over."
"We proberen zoveel mogelijk nieuwe chauffeurs te werven, maar ze komen alleen niet uit de lucht vallen", zegt Hermes-woordvoerder Tilburgs met een zucht. Een precieze uitleg waarom het zo moeizaam gaat, heeft hij niet. "De regio Eindhoven groeit enorm. Grote bedrijven hier trekken veel personeel aan en dan blijft er voor ons minder over", vermoedt hij.
Hermes betaalt voor nieuwe chauffeurs die al een gewoon rijbewijs hebben de hele opleiding tot buschauffeur, legt hij uit. "Afhankelijk van iemands talent, kunnen chauffeurs binnen drie tot vier maanden zelfstandig rijden, met een vast contract op zak."
"Gewoon doen, ik vond het ook spannend."
Fatima roept ook vrouwen op om te solliciteren. "Gewoon doen. Ik vond het ook spannend, maar het is zo leuk en ze laten je echt niet zomaar de weg op. Je wordt heel goed begeleid." Toch is Fred Tilburgs realistisch. Het personeelstekort is volgens hem tijdelijk, maar niet snel opgelost.
In Eindhoven blijft ook na september de zomerdienstregeling gelden, met wel extra ritten naar scholen en drukke plekken. Na de herfstvakantie wordt de dienstregeling aangepast aan het aantal passagiers, vertelt Tilburgs. "Het doet pijn. Vroeger vonden we elke dienst die uitviel een doodzonde, dat gebeurde gewoon niet. Planning moest het maar oplossen, maar nu lukt dat gewoon niet meer."