Stintongeluk Oss: twee bedrijven en twee directeuren worden vervolgd
Na het dodelijke ongeluk in Oss kwamen er meerdere meldingen van eerdere problemen met de Stint. Het OM stelde daarop een onderzoek in.
Het OM concludeert nu dat de verdachten wisten van diverse gebreken, maar dat ze onvoldoende actie ondernamen. "Vele kinderdagverblijven bleven de Stint met die gebreken gebruiken, met alle risico’s van dien." Uit het dossier komt volgens het OM naar voren dat de verdachten de veiligheid van gebruikers van de Stint in gevaar hebben gebracht en daarvoor moeten zij zich verantwoorden voor de rechtbank.
Gebreken
Over de gebreken van de Stint is sinds het ongeluk veel gezegd en geschreven. Er zijn rapporten van onder meer:
- onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO,
- Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT),
- Nederlands Forensisch Instituut (NFI),
- Nederlandse Arbeidsinspectie.
Alle rapporten van deze instanties zijn ook betrokken in het strafrechtelijk onderzoek.
Ook andere deskundigen hebben onderzoek gedaan en concluderen dat het product onveilig was op tal van punten. Zo voldeed de Stint niet aan de veiligheidseisen in de Machinerichtlijn, een Europese richtlijn met veiligheidsregels voor machines. Ook aan de regels uit de EMC-richtlijn werd niet voldaan. Dat zijn regels die moeten voorkomen dat elektrische apparaten elkaar beïnvloeden.
Uit onderzoek bleek verder:
- de Stint had geen degelijke remconstructie,
- geen remschakelaar,
- een ondeugdelijke gashendel,
- geen opstartbeveiliging,
- geen aanwezigheidsdetectie.
De verdachten worden ook vervolgd voor valsheid in geschrifte. De producent diende in juli 2011 een verzoek in bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de Stint aan te merken als bijzondere bromfiets. In het bericht aan het ministerie stond ten onrechte dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen. Er werd gesteld dat de Stint het hele traject voor een CE-keurmerk had doorlopen, maar dat klopte niet. Het keurmerk geeft aan dat een apparaat voldoet aan alle Europese regels.
'Handleiding vervalst'
Ook in de handleiding van de Stint werd benadrukt dat de Stint voldeed aan de veiligheidseisen van de Machinerichtlijn. Dat stond ook in de zogeheten 'verklaringen van overeenstemming', een document bij een apparaat dat aangeeft dat het voldoet aan alle Europese regels.
De verdachten worden ook vervolgd voor het vervalsen van de eigen handleiding, door al deze verwijzingen kort na het ongeluk in 2018 uit de handleiding te halen. Die gewijzigde versie werd opgestuurd naar het ministerie en naar de inspectie.
Reactie nabestaanden
De nabestaanden reageren in een korte verklaring op het nieuws. "De nabestaanden zijn opgelucht dat - na bijna vijf jaar - de leidinggevenden en producenten van de Stint alsnog worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor het vreselijke ongeval waarbij hun geliefde kinderen het leven verloren. Zij wachten het proces af en willen verder niet inhoudelijk reageren", laten ze aan de NOS weten.
LEES OOK:
Directeur Stintum 'blij' met vervolging na dodelijk Stint-ongeluk
Stint had volgens minister nooit de weg op gemogen: 'We dachten meer aan innovatie dan veiligheid'