Sanne (24) is in het weekend buschauffeur: 'Een baan waar je iets betekent'

18 augustus 2023 om 07:00 • Aangepast 29 augustus 2023 om 02:03
nl
Sanne van Kempen uit Eindhoven is pas 24 en studeert nog, maar in de weekenden zit ze achter het stuur van een grote stadsbus. Vakkenvullen of achter de bar werken zag ze niet zitten en dus ging ze vijf jaar geleden aan de slag als buschauffeur. En dat zouden volgens haar veel meer studenten moeten doen: “Veel mensen weten niet dat er ook jonge parttimers op de bus zitten”, zegt Sanne.
Profielfoto van Rochelle Moes
Geschreven door

Sanne studeert aan de Technische Universiteit in Eindhoven en begon op haar negentiende op de bus. “Ik wilde wat bijverdienen, omdat ik veel moest lenen voor mijn studie. Maar ik wilde wel een baan die ik echt leuk vond”, vertelt ze. Zo kwam ze al snel bij de bus uit. "Ik vind rijden leuk en zocht een baan waar je ook echt iets betekent voor de maatschappij, dus dit was eigenlijk perfect voor mij.”

"Het bedrijf betaalt de opleiding.”

De eerste keer dat ze in het grote gevaarte stapte, vond ze wel even spannend. “Ik was nog best jong en had nog maar één jaar mijn autorijbewijs. Maar je wordt goed opgeleid”, zegt Sanne. Buschauffeur word je namelijk niet zomaar. Je moet eerst een psychologische test ondergaan, waarbij gekeken wordt naar je reactievermogen en of je om kunt gaan met stress. Daarna moet je je busrijbewijs halen en dan moet je de buslijnen nog leren.

Klinkt als een berg werk, maar voor Sanne was het prima te combineren met haar studie. “De rijlessen worden in blokken van vier uur gepland, dus je hoeft maar beperkt vrij te nemen. De theorie-examens kun je in je eigen tijd voorbereiden. En het bedrijf betaalt de opleiding.”

“Juist op de momenten waar we de grootste tekorten kennen, zijn studenten beschikbaar."

Hoewel Sanne dit de perfecte bijbaan vindt, reageren veel van haar medestudenten verbaasd als ze vertelt dat ze naast student ook buschauffeur is. “Veel mensen weten niet dat je dit ook parttime kunt doen.” Ze hoopt meer studenten enthousiast te maken voor het vak, want ze mist leeftijdsgenoten en er is veel personeelstekort.

“De laatste tijd vallen er veel diensten uit, waardoor mensen soms een uur of langer staan te wachten op hun bus”, legt Sanne uit. Daarom heeft vervoersbedrijf Hermes moeten besluiten dat chauffeurs de komende maanden geen extra vrije dagen meer mogen opnemen. “Maar juist op de momenten waar nu de grootste tekorten zijn, zoals de avonduren en de weekenden, zijn studenten beschikbaar. Dus dat is eigenlijk de perfecte combinatie.”

Sanne benadrukt dat je als buschauffeur wel veel verantwoordelijkheid hebt. “En in het begin moet je ook veel toewijding hebben, met al die lessen. Maar ik raad het iedere student aan.” Als je nog twijfelt: voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten. “Zeker als je het vergelijkt met vakkenvuller of fietskoerier. Ik verdien 18 euro per uur en in de avonden en weekenden komt daar nog toeslag bij”, aldus Sanne.

LEES OOK:
Buschauffeurs mogen geen vrije dagen meer opnemen door personeelstekort

Bussen komen door chauffeurstekort steeds vaker niet opdagen

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!