Mandy wordt opgelicht door nepbankmedewerkers en raakt 28.000 euro kwijt

24 augustus 2023 om 19:00 • Aangepast 8 september 2023 om 02:02
nl
Mandy (40) uit Helmond is woensdag bestolen van 28.000 euro. Ze werd gebeld door iemand die zich voordeed als een medewerker van haar bank Knab. Via een WhatsApp stuurde hij een link en kreeg haar zover dat ze betaalde. “Achteraf voel je je heel dom. Ik ben juist altijd bedachtzaam en secuur. Ik was echt in de veronderstelling dat ik met iemand van de bank sprak.”
Profielfoto van Danique Pals
Geschreven door

Mandy werkt als zelfstandig verloskundige. Dinsdag kreeg ze een mail die van de Kamer van Koophandel (KvK) leek te komen, waarin naar haar gegevens werd gevraagd. “De mail leek sprekend op de website van de KvK. Ik vulde mijn naam en telefoonnummer in, maar daarna vroegen ze om mijn bankgegevens. Dat vertrouwde ik niet, dus ik heb de mail niet teruggestuurd maar afgesloten.”

De volgende dag werd Mandy gebeld door iemand die zei dat hij van Knab was. Die man moet dus op een of andere manier hebben geweten dat ze bij Knab zat. “De man vertelde dat er verdachte handelingen werden uitgevoerd via mijn bankaccount. Iemand met een iPhone vanuit België probeerde in te loggen op mijn rekening, terwijl ik een Samsung heb en in Nederland woon. Het klonk geloofwaardig.”

“Ik voelde ergens wel nattigheid.”

De man aan de telefoon wilde het gesprek uit veiligheidsredenen voortzetten via een WhatsApp. De man chatte daar onder de naam Support Knab. “Via WhatsApp kreeg ik een link waar ik op moest klikken. Het zag er betrouwbaar uit, maar ik voelde ergens wel nattigheid.”

Ondertussen zocht Mandy contact met Knab om te controleren of ze echt met iemand van haar bank te maken had. Tot haar grote frustratie lukte dit niet. “Steeds als ik de bank probeerde te bellen, werd ik gebeld door mensen die zich voordeden als bankmedewerker, waardoor het niet lukte om zelf iemand van Knab te bereiken.”

Ondertussen bleef de man via WhatsApp op Mandy inpraten. Uiteindelijk besloot ze op de link te klikken. Er stonden voor diezelfde middag namelijk drie betalingen ingepland. Deze betalingen moesten geblokkeerd worden omdat ze anders onderschept zouden worden door oplichters in België.

“Ik moest de betalingen blokkeren. Dat moest volgens die man door op de link te klikken en de bedragen nog een keer te betalen. Als je op hetzelfde tijdstip twee keer hetzelfde bedrag overmaakt, zouden volgens hem alle betalingen worden geblokkeerd.”

“28.000 euro is voor mij een jaarinkomen, waar ik hard voor heb gewerkt.”

In totaal werd er op die manier 28.000 euro van haar rekening afgeschreven. Mandy zou het geld teruggestort krijgen, maar dat gebeurde niet. “Toen raakte ik in paniek.” Mandy belde de politie, maar die zei dat ze haar bank moest bellen. Toen ze uiteindelijk een echte medewerker van haar bank aan de lijn kreeg, was het te laat. De betalingen konden niet meer worden teruggedraaid. “28.000 euro is voor mij een jaarinkomen, waar ik hard voor heb gewerkt. Ik ben echt boos”, vertelt Mandy.

Mandy wordt nog steeds door allerlei telefoonnummers geappt en gebeld. Daar reageert ze niet op, want ze vertrouwt niemand meer. “Het voelt alsof ze in je lijf kruipen. Je privacy wordt geschaad. Ik begrijp dat ouderen makkelijke slachtoffers zijn, maar ik had niet gedacht dat ik met mijn kennis als ondernemer ook slachtoffer zou worden. Ik gun dit niemand, daarom vind ik het belangrijk dat iedereen mijn verhaal hoort.”

De bank Knab vindt het heel vervelend voor Mandy. “Deze oplichters gaan slinks te werk. We gaan de zaak van Mandy bekijken en we gaan uitzoeken of er iets vergoed kan worden, want dit betreuren wij enorm. De bank belt nooit met de boodschap dat je geld niet veilig staat of dat er vreemde transacties klaar staan”, zegt Joke van Gompel van Knab.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!