24 uur racen op een Solex: 'Niet gemaakt om het zo lang vol te houden'
Buiten in zijn tuin staat de Solex waar het dit jaar mee moet gebeuren. Mari is een hele tijd bezig geweest om hem helemaal op orde te maken. Intussen is de perfecte Solex voor de race bouwen een hele wetenschap waar hij het hele jaar zoet mee is.
“Een Solex is helemaal niet gemaakt om het 24 uur vol te houden”, zegt Mari. “Het frame breekt dan gewoon.” En daarom is de Solex helemaal aangepast. Het frame is bijvoorbeeld helemaal verstevigd. “Het is steeds professioneler geworden.”
"We rijden niet meer lek."
De 24 uurs Solexrace begon in 2007. “We reden al toertochten. Maar dat kon wel spannender. Een lokale kroegbaas kwam met het idee om een 24-uurs race te doen.” Het eerste jaar deden er 17 teams mee. Wim reed ook. “Maar aan het eind van de wedstrijd was er van die Solex niks meer over.”
En zo is het vaker gebeurd dat de Solex tijdens de wedstrijd kapot ging. "Vorig jaar nog", vertelt hij. "Toen was de steun waarmee de motor aan het frame vastzat afgebroken."
Van daaruit is Mari jaar na jaar bezig om zijn Solex nog beter te maken. Hij wijst bijvoorbeeld naar een rek met setjes wielen. “Er zitten twee binnenbanden in. Ik heb ze zo aangepast dat we niet meer lek rijden.” Eén ding blijft wel altijd hetzelfde: de motor en uitlaat moeten zo origineel mogelijk blijven.
"Het geheim is heel houden."
Mari kwam met zijn team al eens op het podium. Maar winnen deed hij nog nooit. Aan zijn rijders ligt het niet. “Dat zijn allemaal sportieve jongens. Een paar zijn motorcrossers en eentje is mountainbiker. Die kunnen wel wat”, zegt hij.
“Het geheim is de Solex heel houden. En als dat lukt dan rijden we denk ik in de top 3”, droomt Mari. En wie weet gaat het hem dan bij de vijftiende keer lukken om de race te winnen. De 24-uurs Solexrace begint zaterdagmiddag om vijf uur.