Scholieren op de fiets opgepast: augustus is de gevaarlijkste maand

29 augustus 2023 om 12:00 • Aangepast 8 september 2023 om 02:03
nl
In de maand augustus is het een vertrouwd beeld. Groepjes scholieren met overvolle boektassen achterop de fiets of in een kratje voor aan het stuur. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) vallen er onder 11- en 12-jarige scholieren in de eerste schoolweken twee keer zoveel slachtoffers dan in andere maanden. "De jongste scholieren zijn onervaren, minder wendbaar en het verkeer om ze heen is sneller geworden, ook op het fietspad", zegt verkeersdeskundige Ruud Hornman. "Op welke school wordt tegenwoordig nog een verkeersexamen afgenomen?", stelt hij vragend.
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door
Corné Verschuren

Meer verkeer, meer snelheid, minder geneigd om rekening te houden met elkaar en kortere lontjes. Verkeersdeskundige Hornman schetst in een notendop de huidige situatie op de weg. "De meest kwetsbare verkeersdeelnemers worden daar de dupe van. Alles bij elkaar opgeteld zijn dat de fietsers en dan met name de onervaren fietsers. Vroeger kwam je er met een geschaafde knie vanaf, maar tegenwoordig is het verkeer sneller en daardoor krijg je ernstigere verwondingen."

In 2021 werden zo'n 6700 scholieren (8- tot en met 14-jarigen) na een fietsongeluk behandeld op de Spoedeisende Hulp. Twee van de drie had daarbij te maken met ernstig letsel. Bijna een vierde van de ongelukken gebeurde in de maanden augustus en september.

"Sturen die in elkaar haken, is van alledag."

Vooral de jongste scholieren fietsen zwaar bepakt en bezakt naar de volgende halte in hun schoolcarrière. "Dat gebeurt meestal in groepjes. Over het algemeen hebben ze het drukker met elkaar en letten ze minder op het verkeer. Tegenwoordig worden de rugzakken in het kratje geplaatst. Dat maakt een fiets minder wendbaar. Voor de balans zou achterop beter zijn. Meestal fietsen ze met meer man naast elkaar dan er ruimte is. Sturen die in elkaar haken is van alledag."

"Een vergissing of een fout wordt nu eerder gevolgd door een aanrijding."

Volgens Hornman is de snelheid op de weg, maar ook het verschil in snelheden op het fietspad met elektrische fietsen en scooters vaak de oorzaak van zwaardere ongevallen. Hij ziet ook dat veel jongeren de e-bikes van hun ouders overnemen voor de rit naar school. "Het drukke verkeer van tegenwoordig staat minder fouten toe. Een vergissing of onoplettendheid wordt nu eerder gevolgd door een aanrijding dan in het verleden."

Zes tips van VVN voor automobilisten zodat scholieren op de fiets veilig van en naar school kunnen

  • Pas je snelheid aan
  • Rij mobielvrij
  • Vermijd schoolzones
  • Werk vanuit huis
  • Vertrek op tijd
  • Pak zelf de fiets

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!