Met man en macht wordt gewerkt aan de kapotte stuw bij Grave
De voorbereidende werkzaamheden van het lostrekken duren wat langer dan gedacht. Daarnaast is er een kraanschip bij de stuw gekomen om de sleepboten bij te staan. Mocht de klus worden geklaard dan kunnen de jukken 7 en 8 weer worden teruggeplaatst. De stuw kan dan weer in bedrijf worden genomen. Dat meldt Rijkswaterstaat.
Kapotte jukken
Het probleem is ontstaan door twee kapotte jukken. Dat zijn de palen waar de schuiven van een stuw tussen hangen. Daardoor kunnen de schuiven open en dicht. Omdat die jukken nu geklapt zijn, heeft het Maaswater vrij spel. Dit gebeurde tijdens onderhoudswerkzaamheden aan de stuw in Grave.
Het scheepvaartverkeer op de Maas is stilgelegd. Door de problemen aan het stuw zakt het waterpeil van de Maas. De scheepvaart, (woon)booteigenaren en jachthavens worden op de hoogte gehouden van de waterstanden. Om te voorkomen dat er op andere plekken in de Maas en in aftakkingen het waterpeil te veel zakt, zijn sluizen in de buurt gesloten. De binnenvaart moet rekening houden met omleidingen en forse vertragingen.
Boot tegen stuw
Hoe lang de herstelwerkzaamheden gaan duren is niet bekend. Vrijdagavond zegt Rijkswaterstaat dat het wegslepen van het keerschot nog uren kan duren. Eind december 2016 waren er soortgelijke problemen, doordat er een boot tegen de stuw aan was gevaren. Toen lag het vaarverkeer meer dan een half jaar stil.
LEES OOK: Stuw bij Grave is kapot: scheepvaart op de Maas stilgelegd