Herstel van kapotte stuw in Grave gaat weer verder, nu met kraan
Rijkswaterstaat inspecteert met onderwatercamera's of er schade is aan de stuw.
De problemen begonnen vrijdagochtend tijdens onderhoudswerkzaamheden, toen twee jukken beschadigd raakten. Dat zijn de palen waar de schuiven van een stuw tussen hangen. Daardoor kunnen de schuiven open en dicht. Omdat die jukken nu geklapt zijn, heeft het Maaswater vrij spel.
Het scheepvaartverkeer op de Maas werd vrijdagochtend meteen stilgelegd. Door de problemen aan de stuw zakt ook het waterpeil van de Maas. De scheepvaart, (woon)booteigenaren en jachthavens worden op de hoogte gehouden van de waterstanden.
Waterpeil zakt
Om te voorkomen dat er op andere plekken in de Maas en in aftakkingen het waterpeil te veel zakt, zijn sluizen in de buurt gesloten. De binnenvaart moet rekening houden met omleidingen en forse vertragingen.
Eerdere pogingen
Rijkswaterstaat heeft vrijdag de hele dag geprobeerd om met een sleepboot en een drijvende bok het keerschot uit het gat te trekken. Omdat het keerschot onder water nog vast zit aan het juk, lukte dat niet. De werkzaamheden waren ook lastig door de sterke stroming.
Als het met het kraanschip lukt om het keerschot los te trekken, kan het beschadigde gedeelte waarschijnlijk worden hersteld en kan de stuw weer worden gesloten.
Door de problemen staat het water in de jachthaven van Grave veel lager dan normaal.