Zo helpen luchtkussens loodzware gekantelde vrachtwagens overeind
Hij hielp maandagochtend bij het bergen van de vrachtwagen in Breda. Rietveld legt uit hoe dat in zijn werk gaat:
- De luchtkussens worden neergezet op de plek waar de wielen waarschijnlijk terechtkomen.
- Met een lier wordt de vrachtwagen overeind getrokken.
- Het gevaarte wordt opgevangen door de luchtkussens, die langzaam leeg lopen.
- Als de vrachtwagen rechtop staat, kan hij worden weggesleept.
Op deze manier gaat het bergen van vrachtwagens een stuk soepeler. “Anders valt de wagen met een enorme klap op de grond, waardoor er nog meer schade ontstaat”, zegt Rietveld. Zo kunnen de ramen er bijvoorbeeld uitvallen, waardoor de hele snelweg bezaaid ligt met glas. “Met de lier en de luchtkussens heb je ook niet de kans dat de vrachtwagen de andere kant op kantelt.”
Bij de vrachtwagen op de A16 werd de vrachtwagen opgevangen met behulp van luchtkussens, maar er zijn ook kussens die vrachtwagens overeind kunnen zetten. Dat gebeurt vaak als een vrachtwagen niet met een lier rechtop kan worden getrokken. Deze hefkussens worden onder een gekantelde truck geschoven en langzaam opgeblazen. De vrachtwagen komt daardoor rechtop te staan en kan eenvoudig worden weggesleept.
LEES OOK: A16 urenlang dicht nadat vrachtwagen kantelt bij Breda-Noord
Bekijk hieronder een animatie van hoe de liftkussens gebruikt worden: