Grote treinbrand verwoest tientallen auto's: foute reparatie is de oorzaak
ProRail heeft onderzoek gedaan naar de brand. Volgens de spoorbeheerder brak de bovenleidingdraad en viel deze op de trein. Die draad werd meegesleurd en stond nog onder spanning, waardoor de auto's op de trein in brand vlogen.
Achttien minuten langer
Bij het schakelen van de stroom ging ook een schakelaar kapot, waardoor de stroom niet meer afschakelde en langer door de kapotte draad liep. Dat konden ze bij het bedieningscentrum op afstand niet zien. De stroom bleef daardoor achttien minuten langer lopen en dat verergerde de brand.
Het breken van die bovenleiding gebeurde op een plek waar eerder een spoedreparatie was gedaan omdat er sprake was van slijtage. Voor de reparatie werd een tijdelijke 'bijdraad' gerepareerd.
Maar volgens ProRail had dat eigenlijk niet gemogen. "Als de draad daar toch breekt, zorgt deze manier van repareren juist tot grotere schade en meer hinder."
Nieuwe werkwijze
De spoorbeheerder heeft gecontroleerd of er nog meer van zulke foute reparaties waren uitgevoerd. Die zijn inmiddels hersteld. Ook hebben ze de werkwijze aangepast voor als de stroom weer op een draad moet worden gezet. Ze nemen voortaan eerst contact op met de locatie waar het om gaat.
De brand veroorzaakte voor miljoenen schade aan de trein en het spoor. Het complete treinstel met de meer dan veertig auto's ging in vlammen op, het spoor liep schade op en er moest een kilometer aan bovenleiding vervangen worden.
De beschadigde trein moest in twee delen weggesleept worden, pas daarna kon het spoor hersteld worden.