Iedere dag muurvast op de gevaarlijke N279: 'De regio wordt onbereikbaar'

1 oktober 2023 om 11:00 • Aangepast 12 oktober 2023 om 02:01
nl
Irritatie, frustratie en dagelijkse worstelingen. Het valt voor ondernemers Stijn Haegens en Richard Huisman niet mee om dagelijks hun busjes en vrachtwagens de N279, de beruchte provinciale weg tussen Asten en Den Bosch, op te krijgen. De weg moet omgebouwd worden, maar de Raad van State heeft de plannen van de provincie van tafel geveegd. En nu zitten beide ondernemers in onzekerheid.

Al ruim veertig jaar zit het familiebedrijf van Stijn Haegens in Elsendorp bij Gemert. Dagelijks rijden zeventig voertuigen rond. De helft daarvan moet over de N279. “Ik ben hier geboren en getogen”, vertelt Haegens. “Mijn werknemers komen hier allemaal vandaan. Dus je wilt hier niet weggaan. Als we vanuit Elsendorp naar Limburg rijden, dan is het goed te doen. Maar naar Eindhoven of Helmond is een drama.”

Voor Richard Huisman voelde het als een klap in het gezicht toen de plannen rond de weg niet doorgingen. Zijn bedrijf, dat hallen en schuren bouwt, zit in Gemert. De chauffeurs staan dagelijks in de file. “Hun werkdagen worden er korter door en ze kunnen hun ritten niet afmaken. En het is heel frustrerend om telkens vast te staan.” Huisman denkt dat de situatie op de N279 hem klanten kost. “Mijn concurrenten zijn beter bereikbaar. Daar zijn materialen dan makkelijker af te halen, dus kiezen klanten daarvoor.”

"Een vertraging van een half uur is echt heel veel voor een bedrijf."

Volgens Haegens wordt het onaantrekkelijk voor bedrijven om zich in Gemert te vestigen. “Je ziet daar vooral veel lokale bedrijven met werknemers die in de regio wonen. Maar om een bedrijf over te halen zich in Gemert te vestigen, is heel moeilijk. Ik kan me voorstellen dat ze liever een andere plek kiezen.” De ondernemer vreest dat de regio steeds onbereikbaarder wordt, terwijl er grote bedrijven zitten.

Stijn Haegens doet in kraanverhuur en bijzonder transport. Ladingen van meer dan drie meter breed moeten de N279 op. De rotonde naar de N279 toe moet als eerste overwonnen worden. Die is eigenlijk te groot, waardoor het verkeer te snel erop komt. Het is moeilijk om je vrachtwagen er dan tussen te krijgen. Gevolg: brutaal moeten zijn en boze blikken van automobilisten incasseren. De rotonde wordt volgens de provincie voorlopig niet aangepast.

Regelmatig zijn de chauffeurs verrast door de drukte, die moeilijk te voorspellen is. “Soms sta je op de rondweg van Gemert al vast”, vertelt Haegens. “De vertraging is dan een half uur, dat is echt heel veel voor een bedrijf.” En als klap op de vuurpijl speelt ook de beruchte ophaalbrug in Beek en Donk mee. De brug maakt deel uit van een weg in de richting van de N279, tussen Beek en Donk en Gemert. “Ik snap niet waarom, maar hij staat altijd in de spits omhoog." Gevolg: nog ergere drukte en files.

"Nu wachten we maar af."

Haegens heeft geen idee wanneer de N279 nu wel aangepakt gaat worden. “Op een gegeven moment zagen we dat de provincie mensen langs de weg ging uitkopen. Dat vonden we heel positief. Eindelijk gaat er wat gebeuren, dachten we.” Maar de provincie moet haar huiswerk opnieuw doen nadat de Raad van State het plan voor de ombouw van de N279 van tafel veegde. “Nu wachten we maar af”, zegt Stijn.

De ondernemers hopen dat de N279 twee keer twee banen wordt. “Net als op het stuk tussen Veghel en Den Bosch, daar rijdt het altijd prima door.” Maar de ondernemers zijn bang dat het nog jaren gaat duren. “Ik ben nu 41,” zegt Richard Huisman. “Ik durf te dromen dat als ik 50 ben, ik eindelijk over een nieuwe weg kan rijden. Maar ik hoop dat de provincie het eerder aanpakt. Het had al lang moeten gebeuren. Provincie, geef gas.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.