Met een uitkering scoorde Nol Havens 40 jaar geleden een wereldhit
Dat Nol muziek wilde maken, stond van jongs af aan wel vast. Maar dat hij als muzikant ook z’n brood zou verdienen nog niet. Want Nol vond eigenlijk alles wel interessant. “Ik ben nogal nieuwsgiering naar dingen, witte wel?” Dus toen z’n buurman, die loodgieter was, hem vroeg mee te helpen, deed hij dat: “Gingen we ’s avonds een beetje beunen. En ik vond dat eigenlijk best leuk.”
Ondertussen had hij ook contact met Ferdi Lancee. Die had een studio in de Goirkestraat in Tilburg. Ferdi ontfermde zich over Nol en nodigde hem uit om op een avond, met wat vrienden en kennissen, een liedje mee te zingen in het achtergrondkoor. “Een raar liedje was het, maar het was wel een gezellige avond”.
“We kregen een contract via de sociale dienst.”
Het waren de jaren tachtig, met werkloosheid en massaontslagen. Dus jonge Nol werd eruit geknikkerd bij het loodgietersbedrijf. De redding kwam via Lancee, die een plan had bedacht: “Met negen muzikanten richtten we een eigen bedrijfje op. En van de sociale dienst mochten we twee maanden muziek gaan maken met behoud van uitkering.”
Dat bedrijfje werd VOF De Kunst. Muziek was er ook al. Dat ene liedje dat Lancee had opgenomen met Nol in het achtergrondkoor, paste toch niet zo goed bij hem. Zou Nol het niet kunnen zingen? Nol werd leadzanger en nam ‘Suzanne’ op.
Een maand later, in november 1983, stond Suzanne op 3 in de Top 40: “Een joekel van een hit. En dan gaan er registers open waarvan je niet weet dat ze bestaan. We waren op tv, we werden herkend. Ons leven was totaal anders.”
“We hadden een limousine met chauffeur, alles kon.”
Het bleef niet bij succes in Nederland. De platenmaatschappij bracht wereldwijd een Engelse versie uit. “Ik had nog nooit gevlogen en zat in no time vier keer per week in het vliegtuig.” In 1984 kwam ‘Susanna’ op 1 in de Franse hitlijst. “We stonden in het populaire showprogramma ‘Champs-Élysées’. Daar keken 28 miljoen mensen naar. We hadden een chauffeur, limousine, alles kon.”
Je hoofd zou van minder op hol slaan. Maar daar is Nol te nuchter voor. “Ik was een ontzettende fan van Split Enz en zat met de zanger Tim Finn in de make-up. Maar dat was toen normaal. Je kwam elkaar de hele tijd tegen bij die tv-shows. Dat was toen een normale wereld en daar wen je aan.”
Dus na de wereldhit kwam Nol met de Concorde weer thuis: “Op de verste parkeerplaats stond mijn oude Renault, daarmee reed ik naar Hilvarenbeek en dan zei mijn vrouw: ‘Doe jij effe boodschappen?’”
“Je kent het verschil tussen John Mayer en jezelf.”
Nol verloor nooit de realiteit uit het oog: “Kijk in de spiegel en weet waar je staat. We hebben gewoon ontzettend geluk gehad met een heel goed liedje. Je kent wel het verschil tussen John Mayer en jezelf. Dat is een ander niveau.”
Na Suzanne kwam nog ‘Een kopje koffie’: weer een enorme hit. En toen kwamen de kindershows met Erik van Muiswinkel en liedjes van Annie MG Schmidt in Sesamstraat: “Mijn kinderen keken naar de tv en dachten dat alle pappa’s in Sesamstraat optraden.”
Eigenlijk houdt Nol niet van terugblikken. Liever zoekt hij naar nieuwe manieren om zich te blijven ontwikkelen, als soloartiest of fotograaf. Maar als hij een hoogtepunt moet noemen? “Mijn eerste loonstrook. Dat bewees dat waar ik altijd van droomde, toen ik met m’n gitaartje op m’n kamer zat, was gelukt. Geld verdienen met muziek. Ik vond het onvoorstelbaar.”
Het jubileum wordt zondag gevierd met twee concerten in de Tilburgse schouwburg. Om een uur ’s middags geeft VOF De Kunst een show voor kinderen met Erik van Muiswinkel. En om vier uur een jubileumshow met gasten.
Nol is woensdag te gast in 'KRAAK vraagt door'. Vanaf 17.15 uur te zien op Omroep Brabant tv en daarna herhaald. Het programma is ook online terug te kijken en via Brabant+.
De Engelse versie van Suzanne door VOF De Kunst (Art Company)
Susanna werd ook een grote hit in de versie van Ricky Martin: