Regels voor fatbikes moeten strenger, vindt zelfs de verkoper
Ook verkoper Mike van der Kruijs vindt dat de regels voor de fatbikes wat strenger mogen. Hij verkoopt ze in zijn winkel in Oisterwijk. “Niet alle fatbikes kun je opvoeren. Maar bij sommige modellen kan dat wel. Dat kun je met een appje heel makkelijk doen. Al is er bij vermeld dat het niet mag”, zegt Van der Kruijs.
Want een opgevoerde fatbike rijdt bijna twee keer zo hard als de toegestane 25 kilometer per uur. “Je ziet dat ze met 45 kilometer per uur door de smalle straten van onze binnenstad rijden”, zegt de Roosendaalse verkeerswethouder Sanneke Vermeulen. Net als Vermeulen, vinden ook verkeerswethouders van 42 andere gemeenten in Nederland de opgevoerde elektrische fiets 'een gevaar op het fietspad'.
"Alle negatieve reclame is een aanslag op onze verkoop."
Iedereen mag op een fatbike rijden. Ook kinderen die nog weinig ervaring hebben in het verkeer. “Jongeren zonder verkeersdiploma hebben niet het inzicht wat je wel moet hebben als je op zo’n fiets rijdt”, vindt Vermeulen. “In de wet is het nog niet verboden, dus dat vragen we aan de minister. We hopen dat het probleem wordt opgelost.”
Ook verkoper Van der Kruijs hoopt dat er maatregelen komen: “Alle negatieve reclame is een aanslag op onze verkoop. Als er een goede regulering op komt en het wordt gehandhaafd, is het beter voor onze branche.”
"De verkeersveiligheid kan niet langer wachten."
Volgens de gemeenten zijn de opgevoerde e-bikes een gevaar op het fietspad. Het gaat daarbij volgens de ondertekenaars niet alleen om jongeren op opgevoerde e-bikes maar ook om ouders op e-bakfietsen en jongvolwassenen en ouderen op snelle e-bikes.
De noodkreet aan minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat is door 43 gemeenten ondertekend. "De verkeersveiligheid kan niet langer wachten", vinden de verkeerswethouders.