Vervangende stempas voor inwoners in Goirle die geen post meer kregen
De gemeente weet via PostNL op welke adressen geen stempassen zijn bezorgd. Het gaat om 47 postcodes in de wijk De Hellen. Deze inwoners ontvangen volgens PostNL uiterlijk 15 november een nieuwe, vervangende stempas. Daar hoeven ze niets voor te doen. “Ik baal enorm van deze situatie. Helaas kunnen we dit als gemeente niet voorkomen”, aldus de burgemeester.
"Dat bewoners het belangrijk vinden om te stemmen doet me goed."
Bewoners van De Hellen sloegen maandag alarm: ze hadden al bijna twee weken geen post meer ontvangen. Volgens een woordvoerder van PostNL lag het probleem bij één medewerker die 'niet naar behoren functioneerde'. Daardoor was niet alle post bezorgd.
“De vele reacties van inwoners laten zien dat zij het belangrijk vinden om hun stem uit te brengen. Dat doet mij goed”, zegt burgemeester Stappershoef.
"PostNL heeft beloofd dat ze extra alert zijn op de juiste bezorging.”
Het maken en verzenden van 1600 vervangende stempassen is wel een flinke klus, zegt de gemeente. Ze worden ruim voor de verkiezingsdatum bezorgd. “Dat is haalbaar door een goede samenwerking tussen PostNL, gemeente en de drukker. PostNL heeft beloofd dat ze extra alert zijn op de juiste bezorging van deze nieuwe zending”, aldus Stappershoef. Bij de vervangende stempas zit een brief waarin staat hoe het stemmen met een vervangende stempas werkt.
Leden van de stembureaus zullen de geldigheid van de stempassen extra goed controleren, omdat er zeker 1600 ongeldig gemaakte stempassen zijn. “We zullen maatregelen nemen om te zorgen dat dit goed verloopt.”
"Door het niet ontvangen van medische papieren kan de gezondheid geschaad worden."
Een bewoonster van de wijk heeft vanwege alle postproblemen een klacht ingediend bij PostNL, mede namens haar wijkgenoten. Deze Els neemt het het falen van het bedrijf hoog op. Door het niet ontvangen van medische papieren kan volgens haar de gezondheid worden geschaad. Ook bestaat volgens haar de kans op financiële, materiële en emotionele schade. Verder moet - zo benadrukt ze op Facebook - tegenover het betalen van portokosten een dienst staan, namelijk het daadwerkelijk bezorgen van poststukken.
Wijkgenote Angela is het roerend met haar eens. “PostNL kan wel zeggen dat alles op orde is, maar ik heb ook recent nog tot tweemaal toe moeten bellen met het bedrijf voor een tijdschrift waarop ik zat te wachten. Het tijdschrift heb ik nog steeds niet. Je mag toch wel wat verwachten?”
"Ik ben bang dat sommige poststukken nooit meer boven water komen."
“Wat ook raar is", vervolgt de vrouw: "De klantenservice adviseerde me om zelf contact op te nemen met bedrijven, organisaties of verenigingen waarvan ik denk dat ik post tegoed heb. Dat is toch de omgekeerde wereld?” Ze is bang dat poststukken die de afgelopen weken bezorgd hadden moeten zijn, nooit meer boven water komen. De woordvoerder van PostNL houdt de moed erin: er is een postale recherche ingezet en die is nog bezig met een onderzoek. Ook laat ze nog weten dat donderdag een wijkbezoek is afgelegd om mensen persoonlijk te informeren en excuses over te brengen.
Het is overigens niet voor het eerst dat een postbode in Brabant in de fout is gegaan. Sommigen maakten het heel erg bont. Een aantal keer is het zelfs tot een veroordeling bij een politierechter gekomen.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT:
Deze wijk krijgt al twee weken geen post: 'Hoe moeten we straks stemmen?
Je had maar 1 taak: post bezorgen
Inwoners van Goirle vinden het vervelend dat ze geen post hebben gekregen: