Black Friday: eigenaar legt uit waarom zijn elektronicazaak niet meedoet
Hij kwam op het idee nadat hij de eerste Black Friday-reclames op tv zag. "Het moet allemaal duurzamer en zuiniger. Waar zijn we dan mee bezig met zo'n koopjesdag?" De Bruijn werkt al dertien jaar in de zaak en kon vier jaar geleden de zaak overnemen van de oude eigenaar Wim van den Broek, naar wie de winkel is vernoemd. "Dat heb ik zo gelaten, want die naam is een begrip in de regio."
Maar een eigenaar van een elektronicawinkel wil toch zoveel mogelijk verkopen? "Natuurlijk wil ik verkopen, maar dan wel het hele jaar en tegen eerlijke prijzen", zegt De Bruijn beslist. "Black Friday is overgewaaid vanuit de VS om de oude zooi, sorry, de oude voorraad te verkopen. Wij hebben helemaal geen oude voorraad." Er zijn wel aanbiedingen, maar die zijn centraal geregeld door Electro World, legt de 35-jarige eigenaar uit.
"Ze willen een koopje en ook nog eens voor een dubbeltje op de eerste rij zitten."
"Je ziet wat er met de BCC is gebeurd." De concurrent werd vorige maand failliet verklaard. "Ik wil gewoon eerlijke prijzen: de huren en de lonen zijn omhoog gedaan, dan kan ik niet gaan dumpen." In de zaak in Boekel werken twintig personeelsleden en De Bruijn wil dat zijn winkel 'over tien tot vijftien jaar nog steeds bestaat'.
Daarbovenop zorgt de koopwoede voor heel veel druk bij het personeel. "De mensen die hier voor de koopjes komen, willen ook nog eens voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Ze willen de totale service, dat het aangesloten wordt, noem maar op." Dat kost in de weken erna ook heel veel werk. "Zo hebben we minder tijd voor onze echte klanten. Het is hier normaal gesproken lekker dorps."
"Er zijn collega's die volgend jaar willen aansluiten."
Ook De Bruijn deed ieder jaar mee met Black Friday, maar 'het loopt inmiddels de spuigaten uit', vindt hij. "Eerst was het alleen de vrijdag, dat werd een hele week, toen kwam er Cyber Monday bij en nou is het al de hele maand. Het is niet meer te doen." Volgens De Bruijn heeft hij al veel positieve reacties ontvangen van personeel, klanten en leveranciers. "Online krijgen we ook veel reacties. Ik heb ook collega's van andere vestigingen gesproken en die vonden het een goed idee en willen volgend jaar aansluiten."
De winkel is dus dicht op 24 november. Voor het personeel belooft het een leuke dag te worden, want ze gaan er met z’n allen op uit. "We gaan lunchen en een leuke dagactiviteit, maar de locatie en het uitje kan ik niet prijsgeven. Dat is nog geheim."
Gijs en Paul deelden een video om aan klanten uit te leggen waarom ze dicht blijven:
DIT VIND JE OOK INTERESSANT: