Minder zware criminelen door het dorp: PI Vught krijgt een nieuwe weg
De nieuwe weg opent op 9 januari, aan de andere kant van de gevangenis. Omdat de route door een beschermd natuurgebied loopt, ligt de weg er in principe maximaal 10 jaar.
“De weg is bedoeld voor gedetineerden die worden vervoerd door het Bijzonder Ondersteuningsteam (BOT), dat wordt ingezet als er sprake is van een mogelijke dreiging. Bijvoorbeeld een poging tot bevrijding of liquidatie”, zegt projectdirecteur van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), Arie van Vliet.
“Er stappen soms wel zes gewapende mannen uit een busje.”
Zo’n transport mag vanwege die mogelijke dreiging niet stoppen onderweg, maar soms kan dat niet anders. Bijvoorbeeld bij een dichte spoorwegovergang. Dat zorgt mede door de verharding van de criminaliteit, steeds vaker voor gevaarlijke situaties in Vught.
“Als zo’n busje stopt, stappen er soms wel zes gewapende mannen uit. Het komt regelmatig voor dat ouders hun kinderen naar school brengen en zoiets meemaken”, zegt burgemeester Roderick van de Mortel. “Maar ook het hard rijden door het dorp is gevaarlijk. De nieuwe tijdelijk weg is echt nodig om de maatschappelijke veiligheid van Vught te verbeteren.”
Bij Nationaal Monument Kamp Vught, dat grenst aan de PI, zorgen de transporten met zware criminelen voor irritatie en frustratie bij bezoekers en medewerkers. “Tijdens een BOT-transport is er geen verkeer mogelijk over de Lunettenlaan. Mensen mogen Kamp Vught niet verlaten of moeten in hun auto blijven zitten tot het voertuig voorbijgereden is”, vertelt directeur Jeroen van den Eijnde. Met de komst van de nieuwe weg is dat zo goed als voorbij.
“Ze beslissen op de dag van het vervoer pas welke route ze nemen.”
De tijdelijke weg loopt vanuit de PI via een nieuwe brug over het Drongelens kanaal en deels door poldergebied de Gement. Van daaruit zijn er meerdere mogelijkheden om de snelwegen te bereiken.
De route is niet alleen verkeersveiliger voor inwoners, ook de kans op mogelijke dreigingen is kleiner. “Als de colonnes door dorpen rijden, zien ze niet wie of wat er op de hoek van de straat staat. Als je door een open poldergebied rijdt, is het overzichtelijker”, zegt projectdirecteur Van Vliet. “En de vervoerdienst van de DJI beslist op de dag van het vervoer pas welke route ze nemen, zodat het niet voorspelbaar is voor bijvoorbeeld handlangers.”
Maar er zijn bij deze route ook nadelen. “De weg loopt door een natura 2000-gebied. De komende jaren rijden er meerdere transporten door een landschap met beschermde dieren en planten”, zegt burgemeester Van de Mortel. “Dat willen we natuurlijk liever niet, maar dit alternatief was het beste. Anders moesten we bijvoorbeeld door Cromvoirt en dan krijg je daar dezelfde problemen.”
De weg door het beschermd natuurgebied kan eenmalig met 5 jaar verlengd worden als dat nodig is. Binnen die tijd ontwikkelt de gemeente samen met belanghebbenden een gebiedsvisie om Vught definitief veiliger te maken. Een van de plannen is om de huidige entree van de gevangenis, de bekende blauwe poort, te verplaatsen naar de andere kant om de Lunettenlaan verder te ontlasten.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT:
Om de risicovolle transporten te verminderen komt er in de PI ook een rechtszaal
En kunnen EBI-gevangenen sinds november al online zittingen bijwonen