'Wat zullen we vandaag eens gaan beleven?' Recordjaar voor Brabantse musea
Dat 2023 een recordjaar zou worden, had het Oorlogsmuseum niet verwacht. “Heel mooi en een bevestiging dat we goed bezig zijn”, zegt Janneke Kennis van het museum. In het museum in Overloon staat veel over de Tweede Wereldoorlog.
Kennis is het ermee eens dat gewoon kijken naar historische dingen niet meer goed genoeg is. “Bij tanks hebben we interactieve beeldschermen staan die het verhaal vertellen en we hebben bijvoorbeeld ook spelopdrachten.”
"Musea hebben goed gekeken naar attractieparken."
Toerismedeskundige Lukken ziet dat mensen er steeds vaker voor kiezen om iets te gaan doen waarbij ze iets ervaren. “Musea hebben goed gekeken naar attractieparken en zorgen er nu voor dat bezoekers iets beleven. Het Van Gogh Museum in Amsterdam met hun Pokémonactie is een heel goed voorbeeld. Voor kinderen is hun telefoon hun leven, daar wordt door museums steeds beter op ingespeeld.”
De meeste musea zijn met de tijd meegegaan, zegt ook Goof Lukken. Mede door corona zijn er veel technische en digitale hulpmiddelen ontwikkeld en normaal geworden. “En ook betaalbaar geworden voor musea die financieel flink getroffen zijn in de coronatijd omdat er geen bezoekers waren.”
Nationaal Monument Kamp Vught kreeg in 2023 veel meer bezoekers voor de expositie over het verleden van het concentratiekamp, die net voor de coronatijd werd vernieuwd. “De vele persoonlijke verhalen zitten in een eigentijdse en aansprekende presentatie”, stelt directeur Jeroen van den Eijnde.
Met ruim 87.000 bezoekers was er een toename van ongeveer 20 procent. Wat het museum ook merkt is dat de actuele oorlogen ervoor zorgen dat mensen op zoek gaan naar het verleden.
"Mensen maken er een dagje uit van."
Het Stedelijk Museum in Breda, dat begin vorig jaar na een verbouwing weer openging, heeft een tentoonstelling over de Nassaus met veel speelse en interactieve elementen. “Zeker zien wij een stijgende lijn met bezoekers”, zegt Lauren Brand van het museum. Tegelijk merkt zij nog iets anders aan de bezoekers. “Er zijn veel mensen die er een dagje uit van maken.”
Deze trend herkent Goof Lukken helemaal. “Mensen stapelen hun belevingen. Ze gaan eerst iets serieus doen zoals een museum. Daarna gaan ze lekker met de kinderen lunchen in de stad. Om vervolgens nog iets leuks te gaan doen zoals shoppen of naar een dierentuin. Dan heeft iedereen in het gezin er wat aan.”