Computer maakt fout, zorgverzekeraar CZ wil miljoenen terug

6 februari om 06:30 • Aangepast 20 februari om 02:02
nl
Tienduizenden klanten van zorgverzekeraar CZ hebben de afgelopen twee jaar een hogere vergoeding gekregen dan waar ze recht op hadden. Dat komt door een fout in de computer die declaraties automatisch afhandelt. Voor de verzekeraar loopt de misser in de miljoenen. CZ gaat het geld terughalen, zo meldt de Volkskrant dinsdag.
Profielfoto van Peter de Bekker
Geschreven door

Hoeveel geld CZ terugvordert, kan de woordvoerder niet zeggen. Maar in de meeste gevallen zou het gaan om ‘tientjeswerk’. Voor klanten die krap bij kas zitten, wijst CZ op regelingen waarmee ze uitstel van betaling kunnen vragen of het geld in termijnen kunnen terugbetalen.

De fout is volgens een woordvoerder gemaakt bij de beoordeling van behandelingen voor mondzorg voor mensen die daarvoor een aanvullende verzekering hadden afgesloten. Zij kregen voor een enkele ingreep of meerdere behandelingen meer vergoed dan door hun polis werd gedekt.

'Niet rechtvaardig'
Het gaat om dekking voor tandheelkundige behandelingen die het gevolg waren van een ongeluk. In sommige gevallen betaalde CZ de behandelaar ook voor ingrepen die niet samenhingen met een ongeluk, meldt de krant.

Dat verzekerden geen schuld hebben aan de fout, is voor CZ geen reden om af te zien van een terugvordering. Een woordvoerder legt in de krant uit dat als de verzekeraar het geld niet zou terugeisen dat zou betekenen dat alle verzekerden voor de fout opdraaien, ‘en dat is niet rechtvaardig’. Voor mensen met een kleine beurs is er een regeling waarmee ze uitstel van betaling kunnen vragen of het geld in termijnen betalen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!