Renovatie oude wijken: 'Als één ding misgaat heeft dat grote gevolgen'
Woningcorporatie Woonpartners is bijna klaar met de renovatie in de Planetenbuurt in Helmond. Het regent er klachten. Bijvoorbeeld bewoners die wakker worden in een nat bed door een lek in hun nieuwe dak. Woonpartners geeft toe dat het niet overal goed is gegaan, maar dat ze ook veel tegenslag had. De planning was strak en dan moet bijvoorbeeld het weer meewerken. Het valt niet mee om platte daken te renoveren als het wekenlang regent.
Mikel Segers, manager vastgoed bij Woonpartners: "Er is veel misgegaan tijdens deze renovatie. Dit is wel een pittigere klus dan in andere wijken." Waar ligt dat dan aan? "Het is heel veel. We pakken meteen de binnenkant en de buitenkant aan. Het moet bijna vlekkeloos verlopen. Als er iets niet goed gaat, heeft dat meteen flinke gevolgen. Er kwam van alles ongelukkig bij elkaar en dan kijken we: hoe krijgen we dit zo snel mogelijk gefikst?"
"Het had een te grote impact."
Regelmatig moeten mensen wachten totdat iets wat kapot is, weer is gemaakt. Mikel Segers: “Het hangt er dan vanaf of er materialen en mensen beschikbaar zijn. Leg dat maar eens uit aan bewoners van wie het dak lekt. Iedere minuut dat jouw dak lekt, is er natuurlijk eentje te veel." Maar Woonpartners wil lessen trekken uit de renovatie van de Planetenbuurt. “Dit had beter moeten lopen.” En de regen? “Dat is natuurlijk geen excuus.”
Dat er bijna geen ruimte is voor fouten, vindt ook Adil Lahrech van woningcorporatie Volksbelang In Helmond. Hij is verantwoordelijk voor de renovatie van de Leonardusbuurt. De komende jaren worden daar honderden woningen opgeknapt en verduurzaamd. Fase 1 is net achter de rug. “De bewoners hebben heel lang moeten wachten op de renovatie”, zegt Lahrech. “Wij dachten: laten we het dan meteen goed doen en alles aanpakken. Maar in de praktijk was dat te zwaar voor de bewoners."
Fase 1 van de Leonardusbuurt is volgens hen dan ook met ‘horten en stoten’ verlopen. "Je denkt dat je het goed doet, maar je moet het altijd van de bewonerskant zien. Waar krijgen de bewoners mee te maken? Het is bijvoorbeeld achteraf niet handig om te renoveren als de bejaarde bewoner er gewoon blijft wonen."
"Mensen verwachten soms meer."
De woningcorporaties zeggen dat ze veel moeten doen om bewoners duidelijk te maken wat ze mogen verwachten. Daar komen de verschillen in tevredenheid van bewoners dan ook grotendeels vandaan. "Het is heel belangrijk om vooraf duidelijk te maken wat de rechten en plichten van de woningbouwcorporatie zijn, maar ook die van de bewoner", vertelt Ruth Verhagen, manager vastgoedbeheer bij Woonbedrijf. Die is verantwoordelijk voor de renovatie van de Geldropse wijk de Coevering.
"Mensen verwachten soms meer. Maar als we één straat poepsjiek gaan maken, hebben we minder geld voor de andere straten. We zijn er voor het grotere geheel om alles betaalbaar te houden en de huren laag te houden."
Woonbedrijf geeft toe dat ze de bewoners van de Coevering eerder bij de renovatieplannen hadden moeten betrekken. "Als we de plannen eerder hadden gepresenteerd, hadden de bewoners meer kunnen meedenken. Dat hebben we wel geleerd en dat doen we in komende projecten veel eerder", vertelt Verhagen.
"Je woning is binnen een paar weken helemaal anders."
Alle woningcorporaties zijn ervan overtuigd dat de bewoners een betere woning krijgen. Energielabel A of A plus, minder geld kwijt aan verwarming, luchtdicht en mechanische ventilatie. Maar de woning moet dan wel goed gebruikt worden en dat gebeurt vaak niet.
Linda Luiten, sociaal projectleider bij Woonbedrijf, vult aan: "Mensen hebben bijvoorbeeld de gewoonte om een raampje open te zetten, maar dat gaat niet altijd samen met het nieuwe mechanische ventilatiesysteem. Of ze plakken het ventilatierooster af, omdat ze het vinden tochten. Maar ventilatie is belangrijk om schimmel te voorkomen. Je woning is in een paar weken helemaal anders geworden en soms moeten mensen hun gedrag daarop aanpassen."
OOK HET LEZEN WAARD: