Majoor Stephan bewaakt met een Joint Strike Fighter ons luchtruim

16 februari om 07:00 • Aangepast 29 februari om 02:00
nl
Vanaf deze vrijdag staan op vliegbasis Volkel twee straaljagers type F-35 klaar om onder meer het Nederlandse luchtruim te bewaken. Majoor Stephan is één van de vliegers. In het radioprogramma Afslag Zuid vertelt hij wat zijn rol is bij dreiging in het luchtruim van de Benelux. "Hoe snel we in het luchtruim zijn? Twee keer met je ogen knipperen en we zijn vertrokken", zegt Stephan.
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door

Een Quick Reaction Alert ofwel een dreigende situatie in het luchtruim. Tot en met donderdag kwamen de F35 's (Joint Strike Fighters) van de vliegbasis Leeuwarden nog bij dergelijke meldingen in actie. Vanaf deze vrijdag neemt vliegbasis Volkel het stokje over.

"Wij staan dag en nacht paraat om bij dreiging uit te rukken. Er staan twee F-35's, twee vliegers en twee techneuten volledig bewapend klaar op een afgezonderd gedeelte van het vliegveld. Wij zijn 24 uur per dag stand-by. Eigenlijk staan we voornamelijk te wachten op hopelijk niets", legt Stephan zijn taak uit.

"Gaat het om militaire vliegtuigen uit andere landen, dan zijn we er als de kippen bij."

De verdachte situaties in het luchtruim van de Benelux worden in de gaten gehouden door de luchtverkeersleiders en luchtgevechtsleiders in het Gelderse Nieuw-Milligen. Is er een verdachte situatie die vraagt om actie, dan wordt besloten tot een QRA. "Hoe snel we dan in het luchtruim zijn? Dat mogen we niet prijsgeven. We rennen naar onze vliegtuigen die naast ons verblijf staan. Twee keer knipperen met je ogen en we zijn aan het opstijgen."

Hoe vaak ze moeten uitrukken, blijft tot een minimum beperkt, zegt Stephan. "Dat zou ook niet goed zijn en dan klopt er iets niet in het toezicht op het luchtruim. We rukken hooguit een paar keer per jaar uit. Het varieert van verkeersvliegtuigen die te laat of geen contact maken met de luchtverkeersleiding. Gaat het om militaire vliegtuigen uit andere landen, dan zijn we er als de kippen bij."

"Met radio of handgebaren maken we contact met piloten van het andere vliegtuig."

Zijn dagelijks werk bestaat grotendeels uit wachten. "We zitten in een gebouw dicht bij de parkeerplaatsen van onze vliegtuigen. De ruimte is huiselijk met een keuken, tv, computers en vier slaapkamers. We zijn 24 uur stand-by . We slapen op de basis. Het kan zijn dat we midden in de nacht moeten uitrukken."

Voor Stephan is het een jaar of tien geleden dat hij moest uitrukken voor QRA. "Op dat moment was er een melding van een vermoedelijke kaping. Wij hebben het vliegtuig toen onderschept en begeleid naar Schiphol."

Hoe gaat zo'n onderschepping in het luchtruim van een ongewenst vliegtuig in zijn werk? "De instructies komen vanaf de luchtgevechtsleiders in Nieuw-Milligen. Het is afhankelijk van de situatie aan boord van het andere vliegtuig. Is het een passagiersvliegtuig dan kunnen we de aanwijzing krijgen om het vliegtuig te volgen en het in de gaten te blijven houden. Het kan ook zijn dat we ons kenbaar moeten maken aan het personeel in het andere vliegtuig. Via de radio of handgebaren maken we dan contact. We volgen en begeleiden ze vervolgens naar een burgerluchthaven."

Ook interessant om te lezen:
F-16's in actie om Russische bommenwerper, dit gebeurt achter de schermen

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!