Silvana is Anne Frank in musical: 'Je écht inleven in haar is onmogelijk'
Onbewust deed Silvana auditie voor de bijzondere rol: "Tijdens mijn opleiding in Tilburg kreeg ik een workshop van de regisseur, Frank van Laecke. Daar hebben we gepraat over het vak en samen aan een liedje gewerkt. Ik heb daar voor hem gezongen en gespeeld, maar ik wist op dat moment niet dat dit uiteindelijk mijn auditie voor Anne Frank was."
Kort daarna kreeg ze een belletje van de regisseur. "Hij zei: 'Blokkeer je agenda, we gaan aan de slag.' Eerst geloofde ik het niet echt, maar hoe verder de gesprekken vorderden, hoe duidelijker werd dat ik écht Anne Frank mocht spelen. Voordat ik het wist, waren we eigenlijk al aan het repeteren", vertelt de actrice.
Je inleven in iemand die er al lang niet meer is, dat is een lastige taak. Silvana verdiepte zich er veel in: "Ik heb haar dagboek opnieuw gelezen en ben alle karaktereigenschappen van Anne gaan verzamelen. Zo kreeg ik een zo goed mogelijk beeld van wie ze was. Maar écht inleven in Anne, dat kan ik niet. Wat zij heeft meegemaakt was zo heftig, mij volledig verplaatsen in wat zij heeft doorgemaakt is onmogelijk."
"Soms schiet ik weleens vol."
In haar onderzoek naar Anne, ontdekte Silvana wat voor meisje ze was: "Anne was brutaal, vrolijk en opgewekt. Maar ze was ook heel slim. Ze wist heel goed wie ze wilde zijn, en probeerde zichzelf elke dag te verbeteren. Als dat niet lukte, baalde ze daar enorm van. Ze was streng voor zichzelf."
Dat laatste herkent Silvana ook in zichzelf, zegt ze: "Anne schreef haar dagboek in de pubertijd en ik herken mijzelf als puber enorm in haar. Dat ze vaak van zichzelf baalde en de lat hoog legde, dat had ik ook."
De musical probeert het verhaal van het Achterhuis zo puur mogelijk te vertellen. Dat maakt de voorstelling volgens de hoofdrolspeelster ook zo uniek: "Er is niets aan het verhaal gedramatiseerd. We spelen op een davidster waar stukken uit zijn, alsof het gebombardeerd is. Elke punt van de ster staat voor een kamer uit het Achterhuis."
"Aan het einde van de voorstelling is het ook altijd even slikken."
Een voorstelling met een zwaar verhaal, dat brengt soms emoties met zich mee: "We weten allemaal dat het verhaal van Anne Frank niet goed afloopt. Ik vind dat het einde heel mooi is neergezet. Je wilt dat natuurlijk zo oprecht mogelijk spelen. Soms schiet ik dan weleens vol. Aan het einde van de voorstelling is het ook altijd even slikken en zijn we even stil. Je volledig overgeven aan dit verhaal is best wel intens."
De musical wordt gespeeld door een cast van slechts acht personen, enkel de bewoners van het Achterhuis: de familie Frank, familie van Pels en tandarts Fritz Pfeiffer. Rocha werkt daar voor het eerst samen met grote namen als Mariska van Kolck en Chris Tates, van wie ze veel leert: "Het is wel heel cool om te zien hoe vaak zij in gesprek gaan met de regisseur. Hij luistert ook altijd. Dat is echt heel fijn."
"Het is zo’n belangrijk verhaal, je mag het niet verpesten."
Bij zo'n grote rol komen ook zenuwen kijken: "Soms is het ook wel eng natuurlijk. Ik ben de jongste in de groep en dan heb ik ook nog eens zo’n groot aandeel in het verhaal. Het is zo’n belangrijk verhaal, je mag het niet verpesten. Je moet het wel goed doen", vertelt Silvana.
Ook de eerste try-out was spannend: "Mijn vriend en vader kwamen die dag kijken. Mijn vader omhelsde me na de voorstelling echt zoals hij dat nog nooit eerder had gedaan. Hij zei: 'Ik ben ongelooflijk trots op je Silvana. je hebt me echt geraakt, ik voel bijna te veel trots!'," vertelt ze glunderend.
Nog een paar try-outs en dan is het tijd voor de première, maar het meest kijkt ze uit naar de voorstelling in Tilburg: "Daar heb ik gestudeerd. Ik weet dat er dan veel bekenden komen, oud-docenten, vrienden en klasgenoten. Dat is spannend, maar vooral heel leuk. De opleiding is ook trots. Ze zijn er nog steeds voor me. Ik heb laatst nog materiaal doorgenomen met een oud-docent, zo lief!"
'Je Anne' gaat op 26 februari in première en tourt tot eind mei door het land.