'Fasten your seatbelts': we naderen Woensdrecht Airport

19 februari om 17:14 • Aangepast 1 maart om 02:02
nl
Vliegbasis Woensdrecht is een prima alternatief om vluchten op te vangen als Eindhoven Airport in 2027 maandenlang op de schop gaat. Dat zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert. Ook Frank Oostdam, topman van de reiskoepel ANVR wil graag dat de mogelijkheden om vakantievluchten uit West-Brabant te laten opstijgen en landen onderzocht worden.
Profielfoto van Erik Peeters
Geschreven door

Zowel bij Eindhoven Airport als vliegbasis Woensdrecht zijn de landingsbanen eigendom van Defensie. Op beide luchthavens maken naast militaire vliegtuigen ook burgertoestellen gebruik van het asfalt. In Eindhoven zijn er dit meer dan honderd per dag tegen amper een handjevol per week op Woensdrecht. De lijntoestellen komen dan ook niet naar Woensdrecht om passagiers op te pikken, maar voor hun onderhoud.

"Theoretisch is er geen enkele beperking, praktisch zullen er heel wat hobbels moeten worden genomen."

Toch is het volgens luchtvaartdeskundige Melkert van TU Delft mogelijk om het aantal vliegbewegingen rond Woensdrecht tijdelijk uit te breiden. “Waarom niet? De landingsbaan is hier ruim 2400 meter lang. Voor gewone vakantie- en lijnvluchten is dat meer dan voldoende. Rotterdam The Hague Airport heeft zelfs een kortere landingsbaan. De vliegbasis in Woensdrecht heeft ook een geavanceerd landingssysteem. Theoretisch is er dus geen enkele beperking, praktisch zullen er heel wat hobbels moeten worden genomen.”

Hij vervolgt: “Je zult geluidsnormen moeten aanpassen waartegen begrijpelijkerwijs veel bezwaar zal worden gemaakt door omwonenden. Daarnaast moet de infrastructuur worden aangepast. Je kunt daarbij denken aan een shuttleverbinding met het treinstation in Bergen op Zoom en grote tenten op het vliegveld die fungeren als terminal. Verder zal je in de omgeving parkeerplaatsen moeten creëren. Daar is overigens ook veel geld mee te verdienen.”

"Het is zeker een alternatief dat we gaan bespreken met Defensie."

Naar verwachting gaat Eindhoven Airport in 2027 een half jaar op slot voor groot onderhoud. De vluchten worden dan verdeeld over andere luchthavens. Frank Oostdam van reiskoepel ANVR wil hierover zo snel mogelijk duidelijkheid zodat reizigers en vliegvelden weten waar ze aan toe zijn. “Eerlijk gezegd had ik daarbij nog niet gedacht aan vliegbasis Woensdrecht. Het is zeker een alternatief dat we gaan bespreken met Defensie.”

Fractievoorzitter Arjan Buijsen van Algemeen Belang Zuidwesthoek, de grootste lokale partij in de gemeente Woensdrecht, is vooralsnog minder enthousiast. “Het kan een positief effect hebben om jongeren naar de regio te trekken voor opleidingen in de luchtvaartbranche. Aan de andere kant denk ik dat we een slecht signaal af zouden geven aan starters die nu geen woning kunnen bouwen vanwege de stikstofnormen. Maar we hebben nog geen officieel fractiestandpunt over de kwestie ingenomen.”

Frank Oostdam ziet wel degelijk mogelijkheden. "Er zal een oplossing moeten komen, het liefst binnen Nederland. Woensdrecht zou daarbij ideaal zijn. Gelukkig hebben we nog ruim de tijd om ons voor te bereiden."

DIT VIND JE OOK INTERESSANT:

Eindhoven Airport vijf maanden dicht: reisbranche vreest grote problemen

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!