Jumbo moet eraan geloven op social media: 'Het zijn gewoon oplichters'

15 maart om 13:00 • Aangepast 8 april om 13:53
nl
Het gaat enorm slecht met het imago van supermarktketen Jumbo. Dat blijkt uit een analyse van Omroep Brabant en een rondgang langs deskundigen. Op Facebook krijgt Jumbo vooral negatieve reacties, terwijl bij andere supermarkten positieve reacties de boventoon voeren.

Omroep Brabant maakte een analyse van 3223 reacties die Jumbo, Albert Heijn, PLUS en Dirk en Lidl kregen op social media.

Jumbo krijgt vooral negatieve reacties op de prijzen en vergelijkingen met veel lagere prijzen in Duitse supermarkten. Daarnaast scoort de nieuwe reclamestrategie ‘Dit is géén aanbieding’ bar slecht. Vrijwel alle reacties onder socialmediaberichten met dit onderwerp zijn negatief. Er wordt dan veel verwezen naar 'graaien', 'geld harken' en 'witwassen’.

Enkele voorbeelden:

  • "Hallo nepprijzen."
  • "Het zijn gewoon oplichters."
  • "Zó goedkoop is Jumbo niet meer…"
  • "Maar niet voor die prijs, Jumbooo."
  • "Dat was een flinke speurtocht zeker om iets te vinden wat goedkoper is dan bij de concurrent?"
  • "Tsja, jullie hoge piefen moeten ook hun geld gaan witwassen, hè?"

De supermarktketen wordt ook stevig aangepakt door Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie voert sinds 2010 campagne tegen stunten met vlees en richtte haar pijlen recent stevig op Jumbo. Vrijdagmorgen maakte Jumbo bekend te stoppen met aanbiedingen op vers vlees.

"Het is echt uit de hand gelopen.”

Tot een aantal jaar geleden had de Jumbo een vriendelijk, Brabants en prijsvechtend imago. “Ze waren echt Nederland stap voor stap aan het veroveren”, zegt Joey Scheufler, socialmedia- en reclamedeskundige. “Mensen waren echt fan van de Jumbo.”

De gele supermarkt uit Veghel is volgens deskundigen het gevoel voor haar doelgroep volledig aan het kwijtraken. “Jumbo had een heleboel fans maar die fans zijn teleurgesteld omdat Jumbo de Jumbo niet meer is”, zegt Scheufler.

Jumbo kwam de laatste twee jaar vooral negatief in het nieuws. Zo wordt ex-topman Frits van Eerd nog altijd verdacht van witwassen. Ton van Veen, de nieuwe topman, zette een koerswijziging in. Zo veranderde hij de '7 Zekerheden': geen laagsteprijsgarantie meer en geen gratis boodschappen als je vierde wachtende bent.

Geen slimme zet, volgens Scheufler. “Door de negatieve nieuwsberichten en het aanpassen van de winkelformule herkent de klant zich niet meer in de Jumbo. Eigenlijk is Jumbo gewoon een gele Albert Heijn geworden zonder duidelijk eigen imago.”

“Dit is een waardeloze slogan."

Supermarktdeskundige Paul Moers, die Jumbo helpt bij de voorgenomen veranderingen, zegt dat onder Frits van Eerd ‘een hoop dingen zijn misgegaan’. “Door het sponsoren van de sport is de betaalbare supermarkt steeds duurder geworden. Het is echt uit de hand gelopen.”

Jumbo wordt van alle supermarkten het hardst afgerekend op de inflatie. “Dat komt omdat Jumbo de prijsvechter was en dat imago is weg. Maar ze komen weer terug”, denkt Moers.

Maar Moers, zegt dat de koerswijzigingen juist slim zijn. “De supermarkt gaat terug naar zijn basis. De lage prijzen en kwaliteit van de huismerken komen weer voorop te staan. Maar een supermarkt is een tanker, het duurt ruim een jaar voordat klanten echt iets gaan merken.”

"We waren onze scherpte wat verloren."

In een reactie aan Omroep Brabant stelt de Jumbo: "We waren onze scherpte wat verloren." Dat komt volgens een woordvoerder onder andere door het overlijden van grondlegger Karel van Eerd, het noodgedwongen vertrek van Frits van Eerd, de hoge inflatie en de scherpe concurrentie.

“Onder de noemer ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ willen we weer terug naar de basis van de Jumbo-formule en zo het meest klantgerichte bedrijf worden”, gaat de woordvoerder verder.

“Door meer te focussen op beter, goedkoper en anders, willen we ons onderscheiden en klanten weer echt verrassen.” Die koerswijziging is in 2023 al ingezet en Jumbo zelf ziet nu al de klanttevredenheid toenemen. “Daarnaast stijgt ons marktaandeel weer, wat betekent dat klanten ons weer wat vaker weten te vinden.”

Hoe scoren de supermarkten online?

  • Jumbo: Bij 73 procent van de socialmediaberichten overheersen de negatieve reacties. Bij de ‘Dit is géén aanbieding’-post over Coca Cola zijn 222 van de 273 reacties negatief.
  • Albert Heijn: Hier is 83 procent van de online reacties positief. De score wordt flink naar beneden gehaald door ophef over het maaltijdpakket Surinaamse Roti, dat niet Surinaams blijkt te zijn.
  • PLUS: Bij de onderzochte berichten overheersen de positieve reacties. Hoewel het zeker geen goedkope supermarkt is zien we hier geen vergelijkingen naar andere supermarkten of prijzen in Duitsland.
  • Dirk: Scoort erg positief. Voor zover wij hebben kunnen beoordelen heeft deze supermarkt het trouwste online publiek. Hier vinden we amper negatieve reacties.
  • Lidl: 67 procent van de reacties is positief. De negatieve reacties gaan vooral over de app die je nodig hebt voor sommige aanbiedingen.

(Bron: Analyse Omroep Brabant)

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!