Majoor Jean-Paul vliegt nu op Gilze-Rijen met de beste helikopter die er is
Het eerste wat bij de helikopter in het oog springt, is een ronde bol in de vorm van een kaas boven de rotorbladen. Dat is een nieuw radarsysteem, dat zelf doelen kan vinden. Verder zijn de rotorbladen langer, zodat de helikopter wendbaarder is.
De rest van de metamorfose zit vooral aan de binnenkant: betere sensoren, sterkere motor. Ook kan de nieuwe Apache makkelijker gegevens uitwisselen en communiceren met bijvoorbeeld grondtroepen.
“Hij is overal voor gemaakt. Van aanvalsmissies tot herkenningsvluchten.”
“De kracht is dat hij overal voor gebruikt kan worden”, legt majoor Jean-Paul uit. “Van aanvalsmissies tot herkenningsvluchten. Hij is overal voor gemaakt, behalve voor het vervoer van mensen natuurlijk.”
Al 15 jaar vliegt Jean-Paul (36, 'liever geen achternaam') als helikopterpiloot. Voordat hij met de Apache Echo aan de slag mocht, kreeg hij een maandenlange omscholing. Eerst theorie, toen een simulator en daarna mocht hij vlieguren maken: “Het is niet even de boeken in en we zijn er weer klaar voor. Vliegen met een helikopter is niet zo lastig, maar je moet hem goed en efficiënt kunnen gebruiken, anders vlieg je er maar doelloos mee rond.”
Omwonenden van de vliegbasis zullen vooral geïnteresseerd zijn in de rattle noise die de helikopter veroorzaakt: het trillende geluid dat bij sommige buurtbewoners schade oplevert aan hun huizen. Projectleider luitenant-kolonel John de Groot heeft geen goed of slecht nieuws: “We verwachten dat we geen verschil gaan merken, het geluid is ongeveer hetzelfde als bij de oude heli’s. Dus de buurt zal hetzelfde merken.”
"Ik krijg steeds meer waardering voor het werk dat ik doe."
Wat volgens De Groot wel een verschil is: de manier waarop naar Defensie wordt gekeken, door de oorlogsdreiging vanuit Rusland: “De situatie in Oost-Europa zorgt voor steeds meer aandacht voor defensie. Ik krijg ook steeds meer waardering voor het werk dat ik doe. Mensen zien dat defensie noodzakelijk is en dat het ook nodig is er in te investeren. Dat is een goed teken.”
Bij Boeing in Amerika worden de komende tijd de andere 19 apache Echo-helikopters klaar gemaakt. De hele vloot moet in 2025 gemoderniseerd zijn. En dan moet majoor Jean-Paul er zo’n 25 jaar mee vooruit kunnen.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT:
Allernieuwste Chinook-helikopter geland op vliegbasis Gilze-Rijen