Jumbo doet geen vlees meer in de aanbieding, groter aanbod vleesvervangers
De dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen stunten met goedkoper vlees en richtte de pijlen recent stevig op Jumbo. "Dat drukte inderdaad op de verantwoordelijkheid die we toch al voelden", zegt een woordvoerster van Jumbo.
Wakker Dier is ontzettend blij met de bekendmaking van het bedrijf. "We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont", zegt een woordvoerder van de organisatie.
"Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden. Wakker Dier roept andere supermarktketens op om het goede voorbeeld van Jumbo te volgen", gaat de zegsman verder.
Voor Jumbo is het wel een 'moeilijke uitdaging om als eerste te stoppen met deze promotie van vlees'. Bijkomend voordeel voor de onderneming is echter dat mede hierdoor prijzen over de hele linie iets lager kunnen worden gehouden, doordat het bedrijf geen geld meer hoeft te steken in de aanbiedingen.
'Versnelling is nodig'
Van alle eiwitten die Nederlanders eten, is volgens Wakker Dier op dit moment 40 procent plantaardig. Volgens onder meer de overheid en de Gezondheidsraad moet dit nog minder worden omdat dit beter is voor mensen, dieren en de planeet.
"Wakker Dier vraagt bedrijven om te streven naar 50 procent in 2025 en 60 procent in 2030", vertelt de woordvoerder. Jumbo wil deze lijn volgen, dus volgend jaar al fifty-fifty.
"We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste deze stap gezet. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan. Uit analyses is gebleken dat dit doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties", zegt Jumbo-topman Ton van Veen. Intussen wordt er gekeken naar de uitbreiding van het aanbod van vleesvervangers.
"De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is", prijst Wakker Dier.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT:
Als je dit doet denkt Jumbo misschien dat je een winkeldief bent