Geen mobieltjes meer op school: herrie in aula en rust in de klas
Die eerste weken op school zonder mobiele telefoon waren lastig, zag Leenen. Blij waren leerlingen niet en ze hadden een duidelijke voorwaarde: leerlingen geen mobieltje, dan docenten ook niet. Ja, er was weerstand maar het bleek een stil verzet. Een opstand bleef uit.
Hij ging de eerste weken van het totaalverbod in gesprek met leerlingen, want ze kampten met lichte paniek. Hoe moet dat nou zónder Snapchat en TikTok, hoe weten vriendinnen waar ik ben? "Toch zegt het merendeel van de jongeren dat ze het verbod wel snappen. Maar ze zeggen ook: 'Ik mis 'm zo'."
"Ze zaten bijna apathisch naast elkaar, vooral op de telefoon."
Leenen herinnert zich nog goed, de intrede van het mobieltje. Dat het plotseling zo stil werd in de aula. "Toen vonden we het nog lekker rustig. Maar na verloop van tijd dachten we ook: dit is niet normaal. We zagen verandering in sociaal gedrag, ze zaten bijna apathisch naast elkaar, vooral op de telefoon."
Nu de smartphones zijn verbannen uit de school, is er weer herrie in de aula. "Ze zitten veel meer te kletsen." Het tafelvoetbalspel is populair, er liggen kaartspellen en er komt een boekenkast in de ijdele hoop dat ook die hobby weer aandacht krijgt.
Volgens de minister van onderwijs presteren jongeren slechter en worden ze teveel afgeleid door mobieltjes. Daarom kwam het verbod in de klas, dat nog niet wettelijk is. Aan het einde van dit schooljaar evalueert de politiek of het mobieltjesverbod in de klas het gewenste effect heeft of dat er toch een wettelijk verbod nodig is.
Hoe scholen omgaan met het verbod, mogen ze zelf bepalen. Bij het Pius X in Bladel gebruiken ze de telefoontas, dat is een tas waar scholieren bij aanvang van de les hun telefoon in stoppen. Buiten de lessen, zoals in de pauzes, hebben leerlingen hun telefoon wel op zak. Volgens directeur Jan Poels werkt dat prima. “Het gaat hier eigenlijk best goed”.
"Om iets te leren over een vulkaan, hoef je geen vulkaan in je tuin te hebben."
Hij ziet vooral praktische bezwaren om de telefoon helemaal te weren. “Je moet voor alle leerlingen een kluisje regelen, daar komt met 2150 leerlingen wel wat bij kijken. Ook betalen en roosterwijzigingen gaan allemaal via de telefoon. Dat vraagt wat van je school als dat anders moet.”
In de klaslokalen van het Sondervick College in Veldhoven merkt directeur Ivo van der Heijden meer rust nu de telefoontas is vertrokken en mobieltjes verdwenen zijn. “Die telefoon is er niet, dus er zijn geen discussies meer aan de deur over de telefoontas. Je kunt met leerlingen een gesprek voeren als ze binnen komen."
Ouders zijn soms kritisch, want moeten jongeren niet leren hoe ze omgaan met een smartphone? Van der Heijden heeft daar een theorie over. “Als ik jongeren iets wil leren over een vulkaan, hoef ik geen vulkaan in m'n tuin te hebben. Je kunt prima iets leren over het gebruik van een mobiele telefoon zonder dat je ‘m bij hebt.”
Een van zijn docenten vroeg zich af of het ooit ging lukken om smartphones uit de klas te krijgen. "Achteraf zei hij: ik had nooit gedacht dat het zo eenvoudig zou zijn. Dat is mooi om te zien. De flexibiliteit van leerlingen is heel groot."
DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT
Dit is waarom een smartphone zo verslavend is: 'Elk appje zorgt voor een kick'