Eén miljard winst voor DAF: 'Truckbouwer is steeds meer kwaliteitsmerk'
Het zijn klinkende cijfers die de Eindhovense truckfabrikant over 2023 kan presenteren, blijkt uit de jaarrekening van het bedrijf bij de Kamer van Koophandel. Behalve de winst die de grens van 1 miljard euro passeerde, rolden er in Eindhoven en het Britse Leyland een recordaantal van 69.800 vrachtauto's van de band. De truckbouwer is zeker met zijn zware modellen de laatste jaren steeds zichtbaarder in andere Europese landen. Van alle trucks die in Europa in die categorie (met een gewicht boven 16 ton) rondrijden, zijn er meer dan 15 procent van DAF. En het bedrijf wil dat cijfer nog verder omhoog krikken.
"Het succes van DAF is voor een deel te verklaren doordat de hele markt voor vrachtauto's aantrok", zegt transporteconoom bij ING Rico Luman. "Door de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne waren er problemen met de toelevering van onderdelen in de productieketen. Dat was vorig jaar voorbij en dus konden truckfabrikanten de achterstanden inhalen."
Overigens verkocht DAF in 2022 al heel veel trucks. Alleen viel de winst over dat jaar veel lager uit door de miljoenen aan schadeclaims die DAF moest betalen aan transportbedrijven door stiekeme prijsafspraken met andere truckmakers.
"Ze hebben vrachtwagens met een aerodynamische cabine."
Volgens Luman doet DAF het al langer goed. Dat heeft onder meer te maken met hun nieuwe, zuinigere dieselvrachtauto's. "De nieuwe modellen van DAF zijn uniek in Europa. Ze hebben bijvoorbeeld een aerodynamische cabine en die zorgt voor een lager brandstofverbruik."
"Ze hebben hiermee een voortrekkersrol voor andere bouwers", stelt hoogleraar vrachttransport en logistiek Tom van Woensel van de Technische Universiteit in Eindhoven. "Je ziet dat DAF vernieuwend is. Ik denk dat ze met het lagere brandstofverbruik van hun dieselvrachtauto's op korte termijn een klein voordeel op anderen hebben."
"De vraag naar DAF-trucks zal dit jaar afnemen."
Het is de vraag of DAF dit jaar weer zo sterk voor de dag kan komen. De economie draait minder goed en daarom is er minder vraag naar transport. Er worden volgens Luman daarom minder bestellingen van trucks verwacht. "Dat speelt ook bij DAF. Bedrijven wachten nu op het moment dat de trucks goedkoper worden. Ze waren duur door de hoge grondstofsprijzen. Die zijn nu weer wat gedaald."
Het Eindhovense bedrijf staat er op dit moment goed op in Europa. Luman: "In de sector staat DAF bekend als een kwaliteitsmerk. Het lukt steeds beter om dat in andere Europese landen te laten zien. Dat is te danken aan de verbeteringen die ze hebben doorgevoerd."
Of dat zo blijft, zal ervan afhangen of ze nóg schonere trucks kunnen maken. Door strengere Europese normen mag vrachtverkeer steeds minder schadelijke stoffen uitstoten. Alleen het zuiniger maken van dieseltrucks is niet meer genoeg. Er wordt ook meer naar elektrische vrachtwagens gekeken. Van Woensel: "Ze zijn daarmee bezig, maar andere fabrikanten ook. Ik denk dat ze op dat vlak gelijk liggen met de rest."