Lege schappen in de Jumbo omdat het bedrijf lage prijzen wil bieden
Het bedrijf uit Veghel sprak begin dit jaar de ambitie uit om klanten 'over de hele linie' goedkoper uit te laten zijn. Jumbo zei 'terughoudend' te zijn met prijsverhogingen van A-merken en het eigen huismerk. Om dit voor elkaar te krijgen, moet de supermarktketen eens in de zoveel tijd in gesprek met leveranciers over de inkoopprijzen. Jumbo moet die omlaag krijgen of in ieder geval niet hoger laten worden om de boodschappen goedkoper in de winkel te leggen.
Naast bijvoorbeeld productie- of leveringsproblemen, is dit een van de redenen waarom er lege schappen zijn. Want als de voorraad op is en leveranciers niet meegaan met een lagere inkoopprijs, dan worden er geen nieuwe producten geleverd.
"Soms gaan gesprekken met producenten vlot, soms wat minder vlot."
Jumbo zegt dat het 'in overleg is met producenten van A-merken'. "Soms gaat dat vlotter en soms wat minder vlot. Als gevolg daarvan zijn producten dan tijdelijk niet leverbaar", vertelde een woordvoerder.
Klanten die in sommige Jumbo-winkels onder meer Douwe Egberts-koffie, Pickwick-thee en de chocolade van Milka willen kopen, zijn aangewezen op andere merken. Vaak zijn dat de huismerken. Dat is voor niemand echt wenselijk. Voor de bedrijven achter de A-merken scheelt het omzet. En ook Jumbo is er niet bij gebaat. Als er te veel merken te lang niet in de schappen liggen, dan stappen consumenten over naar een andere supermarkt.
Jumbo heeft om goedkoper te kunnen inkopen zich vorig jaar al aangesloten bij twee internationale inkooporganisaties. Hierdoor kan het Veghelse bedrijf grotere partijen ineens inkopen en een lagere prijs met leveranciers afspreken. Dat Jumbo iets moet doen om meer geld te verdienen is in ieder geval duidelijk. Vorig jaar hield het bedrijf slechts 22 miljoen euro aan winst over. In 2021 was dat nog 114 miljoen euro.
DIT IS OOK INTERESSANT: