Inspectie: patiënten Co-Med lopen risico door slechte bereikbaarheid

17 april om 12:58 • Aangepast 27 april om 02:03
nl
Patiënten van meerdere huisartsenpraktijken van Co-Med lopen grote risico's doordat de praktijken slecht bereikbaar zijn. Ook heeft het bedrijf te weinig artsen of medisch deskundige medewerkers beschikbaar. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) spreekt over 'ernstige tekortkomingen'. De IGJ heeft de huisartsenketen daarom verplichte maatregelen opgelegd.
Profielfoto van Ista van Galen
Geschreven door

Het rommelt al enige tijd bij de huisartsenketen Co-Med. De IGJ krijgt sinds 2021 meldingen over Co-Med. Na onderzoek concludeert ze dat er ernstige tekortkomingen zijn bij de huisartsenpraktijken die vallen onder de huisartsenketen. Daarbij gaat het onder meer om de manier waarop het bedrijf de zorgverlening heeft georganiseerd en de zorg verleent.

Slecht bereikbaar
Zo is uit het onderzoek gebleken dat niet alle praktijken in geval van spoed binnen dertig seconden bereikbaar zijn. Een patiënt in nood moet binnen dertig seconden een medisch deskundige aan de telefoon kunnen krijgen. Ook voor vragen die geen spoed hebben, zijn de praktijken overdag niet goed telefonisch bereikbaar. Er is ook niet altijd een medisch deskundige medewerker beschikbaar voor advies of het inplannen van een afspraak.

Na een spoedmelding moet een huisarts binnen een kwartier aanwezig kunnen zijn of de patiënten snel kunnen ontvangen voor een consult. Uit het onderzoek bleek dat ook dit niet het geval was bij veel van de huisartsenpraktijken. Huisartsen waren niet in alle praktijken bereikbaar bij een spoedmelding.

Ook werden patiënten niet goed geïnformeerd over waar ze terecht unnen met hun klachten als de praktijk tijdens praktijkuren gesloten is.

Omstreden aanpak Co-Med

Co-Med heeft vestigingen in Breda, Tilburg, Eindhoven, Helmond en Oirschot. Het bedrijf springt in op het huisartsentekort in Nederland. Als een huisarts met pensioen gaat en er geen opvolger te vinden is voor de vestiging, neemt Co-Med de praktijk over. Het bedrijf verklaarde eerder aan Omroep Brabant dat het dat doet, omdat de praktijken anders zouden verdwijnen.

Maar de aanpak van het bedrijf is omstreden. In Breda werden alle huisartsen vervangen door 'waarnemers'. Patiënten konden er alleen nog voor spoedzorg terecht. Tientallen (oud-)werknemers van Co-Med waarschuwden onlangs dat alles bij het bedrijf zou draaien om geld.

Volgens de IGJ loopt door deze tekortkomingen de veiligheid van de patiënten gevaar. Daarom heeft de inspectie een aanwijzing voor zes maanden opgelegd. Daarmee kan de inspectie Co-Med verplichten om maatregelen te nemen om de zorg te verbeteren. Co-Med ging hiertegen tevergeefs in beroep.

Co-Med moet sinds februari een half jaar lang iedere maand een rapport inleveren bij de IGJ waarin duidelijk staat hoe de bezetting van de huisartsenzorg op alle locaties tijdens de praktijkuren is geregeld. Ook moet ze aangeven wie gaat over de spoedzorg. Achteraf moet Co-med rapporteren hoe de huisartsenzorg daadwerkelijk is gegaan. Als Co-Med niet aan deze eisen voldoet, kan een dwangsom worden opgelegd.

Failliet verklaard
Het callcenter van huisartsenketen Co-Med werd dinsdag nog failliet verklaard door de rechtbank in Maastricht. Het ging om een zusterbedrijf dat de telefoontjes voor het bedrijf afhandelde en al een paar maanden dicht is. Oud-medewerkers en een detacheringsbedrijf vroegen het faillissement aan omdat ze al lange tijd niet betaald hebben gekregen.

Bij de Brabantse vestigingen van Co-Med zijn al langer problemen als het gaat om de bereikbaarheid van de praktijken. Onlangs oordeelde de Zorgautoriteit dat het bedrijf niet nog meer huisartsenpraktijken mag overnemen.

DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT:

In dit verhaal leggen we je uit wat Co-Med precies is

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!