Uitgebrande elektrische auto staat nog wel even in dompelcontainer
De auto die maandagochtend in brand vloog, stond aan een laadpaal onder de carport. Na anderhalf uur kreeg de brandweer de brand onder controle. Vervolgens werd bergingsbedrijf Van Eijck ingeschakeld om de uitgebrande auto in een container te zetten.
"De accu van een elektrische auto is moeilijk te blussen."
Arnoud Hendrickx is bergingsspecialist bij Van Eijck en hij ziet dit vaak gebeuren. "Een brand met een elektrische auto zie ik een paar keer per week voorbijkomen. Vooral de accu is moeilijk te blussen omdat je er niet goed bij komt", legt hij uit. "Uit voorzorg wordt zo'n elektrische auto daarom vrijwel altijd in een dompelcontainer geplaatst. We doen dan nog geen water in de container."
Voordat Van Eijck de auto in de container meeneemt, doet de brandweer nog een meting. Als de auto nog te warm is, rijdt de brandweer achter de bergingswagen aan zodat ze kan ingrijpen als er onderweg brand zou ontstaan. Op het terrein van Van Eijck blijft zo'n auto vervolgens gemiddeld drie dagen in de container staan.
"Pas als de auto gaat smeulen, vullen we de container met water om deze af te koelen. Dat gebeurt dus niet altijd. En wanneer het gebeurt, vullen we de container niet tot de rand, maar tot de accu onder water staat", legt Hendrickx de werkwijze uit.
"De schade is enorm, over drie dagen komt de verzekering."
Bij de brand maandag in Etten-Leur heeft de accu van de auto vooralsnog voor weinig problemen gezorgd, zo laat de brandweer weten. De auto staat nog in de container op het terrein van Van Eijck. De komende dagen moet blijken of het nodig is om de container alsnog met water te vullen.
Over drie dagen komt de verzekering dan nog onderzoek doen naar de oorzaak van de brand. Dat is volgens Hendrickx wel nodig. "Want de schade is enorm", besluit hij.
DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT:
Bewoner ontdekte verwoestende autobrand na knal: 'Het leek net een bom'