Video

Verbod vervuilende vrachtwagens betekent eind van de markt, vrezen kooplui

27 april om 10:00 • Aangepast 17 mei om 02:02
nl
Vanaf 2025 mogen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens niet meer in de Bossche binnenstad komen. Marktkooplui zijn hier bezorgd over, want ander vervoer is niet zomaar geregeld. “Er zijn geen elektrische voertuigen beschikbaar die onze verkoopwagens kunnen trekken”, zegt ondernemer Chris Dammers. Ze zijn daarom bang voor het eind van de markt in Den Bosch.
Profielfoto van Megan Hanegraaf
Geschreven door

In alle vroegte wordt de biologische markt in Den Bosch opgebouwd. Met busjes en vrachtwagens worden de verkoopkramen de Markt opgereden. Maar die voertuigen zijn vanaf 1 maart 2025 niet meer welkom in de Bossche binnenstad. Het gebied is vanaf dan een zero-emissiezone: alleen busjes en vrachtwagens die geen schadelijke stoffen uitstoten, zoals elektrische of waterstofauto's, zijn dan nog toegestaan.

Marktkooplieden maken zich grote zorgen, want alternatief vervoer is er niet. “Ik wil de investering wel doen, want ik vind het milieu belangrijk, maar er zijn gewoon geen elektrische voertuigen beschikbaar waarmee ik mijn verkoopwagen kan trekken”, zegt bioslager Chris Dammers. “De duurste elektrische variant kost 96.000 euro. Maar die auto kan maximaal 2500 kilo trekken terwijl mijn trailer 3500 kilo weegt.” 

Ook voor Daniëlle Ruiterman, die met haar kaaskraam op de Bossche markt staat, zorgt de milieuzone voor problemen. “Wij rijden maximaal vier kilometer. Omdat we zo weinig rijden, kopen wij vaak tweedehands vrachtwagens of bestelbusjes. Ik moet zeker een tot twee ton investeren in een auto waarmee ik heel weinig ga rijden.” 

“Ik vrees dat de markt straks niet meer bestaat.”

Door de nieuwe regeling mag straks 1 op de 3 marktverkopers niet meer de binnenstad in. “Daar maak ik me het meeste zorgen om. Want er zijn collega’s die overwegen om te stoppen op de markt in Den Bosch. Ze kiezen dan voor andere plekken waar geen milieuzone is. Een markt maak je samen, dus ik vrees dat de markt straks niet meer bestaat”, zegt Daniëlle. 

Chris is een van de ondernemers die overwegen te vertrekken als hij geen ontheffing krijgt. Hij komt elke week uit het Gelderse Zutphen met zijn slagerskraam naar Den Bosch. “Ik ga juist naar de grote steden, omdat ik dan meer klanten heb. Maar in de regio waar ik vandaan kom, heb ik geen last van zero emissiezones.” Al maakt die gedachte hem verdrietig. “Ik ben bang dat het straks klaar is met de markt. Dat wil ik ook niet.” 

“We hopen dat er in 2030 wel elektrische wagens beschikbaar zijn.”

Een deel van de marktkooplieden komt wel voor een ontheffing in aanmerking. Maar de zorgen blijven, omdat de ontheffing tot 2027 geldt. “Als ik mijn dieselauto vervang door een benzine-exemplaar word ik vrijgesteld. Maar ik zie dat niet als een tijdelijke oplossing, maar als een loze investering. Ik wil geen geld uitgeven aan een nieuwe auto die ik een paar jaar later ook niet meer mag gebruiken. Dat vind ik zonde”, zegt Chris. 

De marktkooplieden willen dat de gemeente een ontheffing geeft tot 2030. “We hopen dat er dan wel elektrische bestel- of vrachtwagens beschikbaar zijn. En het liefst tweedehands, zodat we geen tonnen hoeven te investeren”, zegt de eigenaresse van de Bossche kaaskraam.

Zeven lokale politieke partijen vragen het stadsbestuur om coulant te zijn. “Een derde van de marktkooplieden valt nu buiten die ontheffing. We willen dat de gemeente ook die ondernemers de tijd geeft om zich voor te bereiden op de milieuzone”, zegt Eddie Altenburg-Collin van de Bossche VVD. “Uitstel betekent wat ons betreft geen afstel. Maar de gemeente moet voorkomen dat de markt in de toekomst niet meer bestaat.” 

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.