Dassen ondergraven spoor, ProRail legt kunstburcht aan
De das is een beschermde diersoort, daardoor mag ProRail de bestaande burcht niet zomaar weghalen. Voor het verwijderen van de burcht heeft ProRail ontheffing nodig van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Kraamtijd
Een van de tussenstappen daarvan is de aanleg van een kunstburcht. Maar de aanleg kan pas beginnen na de kraamtijd. Die duurt doorgaans van december tot en met juni. De verwachting is dat de jonge dassen binnenkort de huidige burcht verlaten.
ProRail wil daarom zo snel mogelijk met de aanleg van een kunstburcht beginnen. Dat is een alternatieve burcht compleet met een gangenstelsel, iets verder van het spoor. Zo bouwt ProRail een kunstburcht.
In deze video wordt uitgelegd hoe dat in z'n werk gaat:
Omroep Brabant experimenteert met de inzet van AI. In de video hierboven zag je een door AI gegenereerde presentator. We zijn benieuwd naar jouw mening hierover. Laat van je horen via [email protected].
Gaas
Om de das weg te houden van de bestaande burcht wordt de begroeiing weggehaald. Ook wordt er gaas geplaatst bij de ingangen van de burcht. Volgens experts vinden de dassen dat niet prettig lopen. Bovendien kunnen er geen nieuwe gangen worden gegraven. Na een week worden er kleppen bij ingang van de burcht geplaatst, zodat de das wel uit de burcht kan, maar niet meer naar binnen.
Daarnaast onderzoekt ProRail of er andere beschermde diersoorten in de omgeving van de dassenburcht zijn. Zo zit er in de omgeving een bever, een zeldzame vlinder en mogelijk ook een bijzondere hagedissoort.
Sensoren
ProRail hoopt in mei of juni de kunstburcht aan te kunnen leggen. Dat gebeurt in de omgeving van de huidige burcht. Daarvoor heeft ProRail nog wel toestemming nodig van de grondbeheerders, zoals Natuurmonumenten, Waterschap Aa en Maas en Rijkswaterstaat.
Zodra de dassen weg zijn, kan de burcht worden afgegraven en het spoor worden gerepareerd. Tijdens de werkzaamheden aan het spoor rijden er geen treinen. Vermoedelijk is dat ergens komende zomer. Om de trillingen tot die periode te verminderen, rijden de treinen met een snelheid van 40 kilometer per uur. Bij Ravenstein geven sensoren een melding als het spoor dreigt te verzakken.
Eerder dit jaar is al een kunstburcht geplaatst in Boxtel. Dat was nodig nadat in december vorig jaar tussen Boxtel en Liempde een dassenburcht onder het spoor was ontdekt. De burcht leidde tot problemen voor het treinverkeer tussen Tilburg en Eindhoven. Hierdoor reden er tijdelijk minder treinen en minder hard dan normaal. "Nu is de situatie stabiel en beheersbaar", zo meldt een woordvoerder desgevraagd. "We onderhouden het gebied ook door bijvoorbeeld het groen kort te houden. We zijn nog bezig met definitieve maatregelen voor de in de toekomst."
DIT VIND JE OOK INTERESSANT: