Zo zal Jumbo's scherpe reorganisatie jou als klant raken

24 mei om 11:45 • Aangepast 5 juni om 02:07
nl
Jumbo noemde het 'onvermijdelijk' dat er als gevolg van een reorganisatie banen verloren gaan op de kantoren van de supermarktketen. Voor retail- en merkendeskundige Paul Moers kwam het nieuws dan ook niet als een verrassing. Na een forse winstdaling vorig jaar is de supermarktketen volgens hem bezig om de scherpte terug te vinden. "En dat gaat vooral de klant merken", denkt hij.
Profielfoto van Ista van GalenProfielfoto van Evie Hendriks
Geschreven door

Voor de zomer moet duidelijk worden hoeveel banen er precies verloren gaan bij Jumbo. Volgens de supermarktketen gaat het enkel om kantoorbanen en niet om winkelbanen. De reorganisatie moet een kostenbesparing van 20 procent gaan opleveren.

Volgens Moers, die Jumbo helpt bij de voorgenomen veranderingen, is dat hard nodig. "Met een winst van 20 miljoen in 2023 kun je niet een bedrijf van meer dan 10 miljard runnen. Dat is levensgevaarlijk. De kostenstructuur van Jumbo is de laatste jaren helemaal uit de hand gelopen."

Dat komt volgens de retaildeskundige met name door de overnames van andere ketens als Super de Boer en C1000. "Daardoor heb je al snel te veel mensen. Nu hebben ze in het verleden wel eerder een reorganisatie gehad, maar dat moet strakker. Als je iedere dag een lage prijs wilt aanbieden, moet je een efficiënt hoofdkantoor hebben."

"Het ging té goed met Jumbo."

Moers vindt het besluit, dat onderdeel is van een nieuwe koers om lage prijzen aan te bieden, een verstandige keuze van de supermarktketen. "Het ging té goed met Jumbo, waardoor ze de scherpte zijn kwijtgeraakt. Die zijn ze nu terug aan het vinden."

En dat gaat vooral de klant merken volgens hem. "Ze zijn al gestopt met de dure sponsorcontracten in de wielersport en de Formule 1. Dat kon de klant afgelopen weken al merken aan de prijsverlagingen van zo'n 640 producten. Door de reorganisatie kan Jumbo deze prijsverlagingen doorzetten. Zo komen er minder aanbiedingen, maar is er standaard een lage prijs."

"Dat het slechter ging, is geen geheim."

Voor Margje van der Woude van vakbond FNV kwam de aangekondigde reorganisatie ook niet als een verrassing. "Dat het slechter ging met Jumbo is geen geheim. We hebben gehoord dat het in België niet helemaal goed is gegaan, dat heeft de Jumbo ook aangegeven. Daarnaast zie je het verlies door de diefstallen. Het marktaandeel van Jumbo is minder geworden, ze hebben geen dividend uitgekeerd dit jaar."

Toch is Van der Woude enigszins verbaasd over de manier waarop. "Dat ze in het hoofdkantoor gaan snijden, had ik niet verwacht," zegt ze. "De Jumbo heeft ons ook niet op de hoogte gesteld. Normaal gesproken moet er een plan komen en wordt dat afgesloten met de vakbonden, niet met de Ondernemingsraad zoals hier is gebeurd. Dus ik ben benieuwd of ze nog contact gaan opnemen."

"Trek de pleister er in één keer af."

Hoewel Moers niet verbaasd is over het schrappen van banen op de kantoren, heeft hij wel een advies voor de supermarktketen. "Trek de pleister er in één keer af en geef de mensen die jarenlang bevlogen voor Jumbo hebben gewerkt, in één keer duidelijkheid over hun situatie."

Als Jumbo dat doet, komt de supermarkt er volgens hem weer bovenop. "Er is geen bedrijf dat alleen maar successen kent. Ieder bedrijf heeft een periode waarin het tegenzit. Dit is dus een logische stap."

DIT IS OOK INTERESSANT:

Meer over het schrappen van banen door Jumbo lees je hier

Begin dit jaar maakte Jumbo de gigantische winstdaling bekend

Voor 100 miljoen gestolen bij Jumbo, supermarkt hangt extra camera's op

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!