Faillissement dreigt voor Co-Med, Brabanders mogelijk zonder huisarts

29 mei om 12:28 • Aangepast 12 juni om 02:03
nl
Schuldeisers vragen om het faillissement van de zorgtak van huisartsenketen Co-Med. De rechter in Maastricht buigt zich volgende week over de zaak, schrijft NRC. Dit zou kunnen betekenen dat duizenden Brabanders zonder huisarts komen te zitten.
Profielfoto van Ron Vorstermans
Geschreven door

Volgens de krant vindt de zitting dinsdag plaats. De situatie dwingt verzekeraars volgens NRC 'tot de hoogste staat van paraatheid' omdat zij 'de wettelijke plicht hebben om goede toegankelijke zorg voor hun verzekerden te garanderen die daarvoor maandelijks verplicht premie betalen'.

Co-Med
Het rommelt al langer bij de huisartsenketen. Vorige maand werd het callcenter failliet verklaard. Oud-medewerkers en een detacheringsbedrijf vroegen het faillissement aan omdat ze al lange tijd niet betaald hebben gekregen.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft zich halverwege april ook uitgesproken over de keten. Patiënten van meerdere huisartsenpraktijken van Co-Med lopen volgens de IGJ grote risico's doordat de praktijken slecht bereikbaar zijn. Ook heeft het bedrijf te weinig artsen of medisch deskundige medewerkers beschikbaar.

Omstreden aanpak Co-Med

Co-Med heeft vestigingen in Breda, Tilburg, Eindhoven, Helmond en Oirschot. Het bedrijf springt in op het huisartsentekort in Nederland. Als een huisarts met pensioen gaat en er geen opvolger te vinden is voor de vestiging, neemt Co-Med de praktijk over. Het bedrijf verklaarde eerder aan Omroep Brabant dat het dat doet omdat de praktijken anders zouden verdwijnen.

Maar de aanpak van het bedrijf is omstreden. In Breda werden alle huisartsen vervangen door 'waarnemers'. Patiënten konden er alleen nog voor spoedzorg terecht. Tientallen (oud-)werknemers van Co-Med waarschuwden onlangs dat alles bij het bedrijf zou draaien om geld.

Slecht bereikbaar
Zo zouden niet alle praktijken volgens het IGJ-onderzoek in geval van spoed binnen dertig seconden bereikbaar zijn. Een patiënt in nood moet binnen dertig seconden een medisch deskundige aan de telefoon kunnen krijgen.

Ook voor vragen die geen spoed hebben, zijn de praktijken overdag niet goed telefonisch bereikbaar. Er is ook niet altijd een medisch deskundig medewerker beschikbaar voor advies of het inplannen van een afspraak.

Ook werden patiënten niet goed geïnformeerd over waar ze terecht kunnen met hun klachten als de praktijk tijdens praktijkuren gesloten is. De IGJ spreekt al met al over 'ernstige tekortkomingen'.

DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT:

In dit verhaal leggen we je uit wat Co-Med precies is

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!