Verbreding A50 op lange baan, ondernemers balen: 'Cruciaal voor de regio'
Al heel lang wordt er gezocht om het fileprobleem op de A50 bij Ravenstein op te lossen. De bedoeling is om de weg van Oss naar Ewijk te verbreden van twee naar drie rijstroken. Daarvoor moet de brug over de Maas bij Ravenstein worden aangepast. Voor fietsers en landbouwverkeer wordt er een nieuwe brug over de Maas gebouwd.
De bedoeling was dat het werk in 2028 zou beginnen. Maar dat wordt nu uitgesteld. Er kan niet genoeg stikstofruimte in het gebied gevonden worden. In de buurt van de snelweg liggen Natura 2000 gebieden. Dat maakt de verbreding lastig. Er moeten genoeg maatregelen worden genomen om de stikstofuitstoot te compenseren. Maar zelfs wanneer het lukt om genoeg boeren in het gebied uit te kopen is dat niet genoeg om het project door te laten gaan.
"De filedruk blijft alleen maar stijgen."
Paul Teeuwen van werkgeversorganisatie VNO-NCW Brabant Zeeland baalt als een stekker. “De A50 is cruciaal voor de regio. Het is de verbinding tussen Arnhem en Nijmegen en de Brainportregio. Het kan toch niet zo zijn dat er weer een project komt stil te liggen?”
Want het is niet het eerste wegenproject in Brabant dat niet door kan gaan door de stikstofproblematiek. Al eerder werd duidelijk dat de verbreding van de A58, de A2 en de A67 zijn uitgesteld. Daar komt nu dus ook de A50 bij. “De filedruk in Brabant is de grootste van Nederland”, vervolgt Teeuwen. “En die zal de komende jaren alleen maar toenemen.”
"Cruciaal dat er snel wat gebeurt."
Ook de provincie reageert teleurgesteld dat ook de verbreding van de A50 wordt uitgesteld. “Het is cruciaal dat er snel wat gebeurt”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (PvdA). “We betreuren het dat de start van de plan-uitwerkfase nu wordt uitgesteld.”
Demissionair minister Mark Harbers (VVD) laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat het bedrag van 365 miljoen euro dat voor de A50 is gereserveerd daarvoor bestemd blijft. En de provincie wil dat de nieuwe brug voor langzaam verkeer nu wel gebouwd wordt. Daarvoor zou de stikstofuitstoot minder een probleem zijn.
De plannen voor de A50 kunnen pas weer worden opgepakt als er meer duidelijkheid is over de stikstofruimte. Wanneer dat is, is nog niet duidelijk.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT: