Motorcrosser Jeffrey Herlings luidt de noodklok: 'MXGP moet veiliger'

8 juni om 09:54 • Aangepast 19 juni om 02:06
nl
Jeffrey Herlings maakt zich grote zorgen over de veiligheid van de motorcrossers in de MXGP. De vijfvoudig wereldkampioen uit Oploo trekt aan de bel omdat steeds meer collega's met forse blessures uitvallen én medisch slecht worden behandeld. "Wat er gebeurt, is schrikbarend", zo zegt hij. Herlings wil dat de Grand Prix' veiliger worden, maar vindt nog geen gehoor bij de organisatie.
Profielfoto van Ronald Sträter
Geschreven door

"Ik ben me ervan bewust dat dit een gevaarlijke sport is", zegt Jeffrey Herlings. "Ongelukken gebeuren nu eenmaal bij motorcross. En soms is dat gewoon pech. Maar de organisatie kan de kans op ongelukken ook verkleinen en de zorg beter maken. Maar dat doen ze niet. Geld verdienen lijkt belangrijker dan investeren in veiligheid."

Hij geeft meteen een schrijnend voorbeeld. "Laatst ging de MX2 gewoon van start terwijl het keihard onweerde. Dat is levensgevaarlijk! Over harde regen hoor je mij niet zeuren, maar dit vind ik absoluut niet kunnen."

"Zonder clowns is er geen show en gaan mensen niet naar het circus."

Herlings ziet verder te vaak collega's afhaken met blessures. De beschuldigende vinger van Herlings gaat vooral naar Infront Moto Racing, het bedrijf uit Monaco dat de wedstrijdkalender samenstelt, organiseert en promoot. De banen zijn vaak te smal en sommige secties gevaarlijk.

"Neem de finishbult bij de GP in Portugal", geeft de Brabantse topcrosser als voorbeeld. "Als je daar langs afspringt, val je na dertig meter meteen op het beton. Dat zijn van die dingen...".

Jeffrey Herlings in de Portugese modder (Beeld: Omroep Brabant).
Jeffrey Herlings in de Portugese modder (Beeld: Omroep Brabant).

"Ik snap dat het crossen in Europa soms lastig is vanwege ruimtegebrek", vervolgt Herlings. "Maar de organisatie krijgt een serieus bedrag om een GP te organiseren. Dus ga dan in sommige gevallen naar een grotere, betere locatie waar je een veiligere baan kan bouwen."

"Ze moeten met respect met ons omgaan, want we zijn geen honden."

"Zorg ook dat je vlaggers en baansproeiers hebt met ervaring. Werk met mensen die dit wekelijks doen en niet in elk land met een ander onervaren team. Als de baan niet tijdig wordt bijgehouden, krijg je diepe sporen en wordt het gevaarlijk. En leg minder gevaarlijke obstakels in de baan."

Wat Herlings ook steekt is een gebrek aan goede medische zorg. Hij geeft het voorbeeld van collega Henry Jacobi die onlangs bij een val zijn boven - en onderkaak brak. "Een handvol tanden lag uit zijn mond en ze sleepten hem knock-out als een soort deurmat knock-out van de baan", vertelt de motorcrosser. "Daar moet je voorzichtiger mee omgaan, want voor hetzelfde geld had die jongen zijn nek gebroken en waren de gevolgen niet te overzien. Ik vind dat niet kunnen. Ze moeten met meer respect met ons omgaan, want we zijn geen honden."

"We moeten iets doen, anders gaat het weer de doofpot in."

Herlings heeft meerdere voorbeelden en al eerder kritiek geuit over de veiligheid, maar nooit iets vernomen van organisator Infront. Dat vindt hij jammer. "De organisatie mag best wat meer geven en minder nemen. We krijgen van hen al geen prijzengeld, dus mogen we best vragen of ze willen investeren in veiligheid. Minder ongelukken is ook beter voor hen."

Hij hoopt nu door te dringen tot de organisatie. "Maar eigenlijk is het tijd voor actie", besluit de vijfvoudig wereldkampioen. "We praten als concurrenten weinig onderling, dus het zal best moeilijk zijn om iedereen bij elkaar te brengen. Maar zonder clowns is er geen show en gaan mensen niet naar het circus. We moeten iets doen voor de volgende generatie, want anders gaat het weer de doofpot in."

Organisator Infront wil niet reageren op de krititiek van Jeffrey Herlings.

Botbreuken en blessures Jeffrey Herlings

Motorcrosser Jeffrey Herlings, heeft in zijn carrière meerdere keren botbreuken en blessures opgelopen. Enkele belangrijke blessures die hij heeft gehad:

  • 2014: Brak zijn been tijdens een race in Finland.
  • 2015: Herstel van beenbreuken waardoor hij een groot deel van het seizoen miste.
  • 2017: Had te maken met een handbreuk.
  • 2019: Brak zijn rechtervoet tijdens een training.
  • 2020: Brak opnieuw zijn voet, wat leidde tot een operatie en een langere hersteltijd.
  • 2021: Hoewel hij het wereldkampioenschap won, had hij te kampen met verschillende blessures tijdens het seizoen.
  • 2022: Had last van rugblessures en miste daardoor meerdere races.
  • 2023: Brak nekwervel tijdens de Grand Prix van Duitsland

De MXGP is een klasse in de motorcross voor motoren met een maximale cilinderinhoud van 250cc (tweetaktmotor) of 450 cc (viertaktmotor). Het is de meest prestigieuze klasse in de motorcross, met de beste rijders en de meeste media-aandacht.

De MX2 is een klasse in de motorcross voor motoren met een maximale cilinderinhoud van 125cc (tweetaktmotor) of 250 cc (viertaktmotor). Er geldt voor rijders een leeftijdslimiet van 15 tot 23 jaar. Het is gebruikelijk dat de goede rijders in de lichtere MX2-klasse na een aantal jaren de overstap maken naar MXGP.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!